Online Registration
  • Anmälan till detta evenemang är stängd.
okt
Värmdö Skärgård
Fotografiska
Stadsgårdshamnen 22
Stockholm,  116 45
Sweden

FOTOGRAFISKA NEWS FLASH

ETT SEKEL AV NYHETER, I SAMARBETE MED TT NYHETSBYRÅN

Från kvinnlig rösträtt till kungabröllop. Från månlandningar till börskrascher. Och från förödande naturkatastrofer och krig – till revolutionerande uppfinningar och samhällsreformer. Den nya utställningen News Flash – Ett sekel av nyheter tar med oss på en tidsresa genom nyhetsbyrån TT:s enorma bildarkiv från år 1921 till i dag.

TT Nyhetsbyråns bildarkiv är en bildskatt utöver det vanliga, säger utställningsproducent Mohamed Mire.

När TT:s nyhetsflash ljuder över redaktionerna vet journalisterna att något stort har hänt, och de får släppa allt annat för att snabbt få ut nyheten i sina egna medier. I 100 år har nyhetsbyrån nu levererat snabba nyheter till medier över hela Sverige, och världen – med fotografer som har fångat otaliga historiska ögonblick. Med unik tillgång till TT Nyhetsbyråns enorma bildarkiv kan nu Fotografiska för första gången visa nyhetsbilder från nyhetsbyråns grundande år 1921 och fram till i dag i utställningen News Flash – Ett sekel av nyheter.

I TT Nyhetsbyråns bildarkiv finns i dag över 100 miljoner stillbilder: från de allra första glasplåtarna till papperskopior och negativ, tidningar och grafiskt material.

Utställningen visar mer än 300 bilder på århundradets mest uppmärksammade händelser. Historiska händelser som finns förevigade är bland andra kampen för kvinnlig rösträtt, och andra världskriget, månlandningar, idrottsbragder, naturkatastrofer och revolutionerande uppfinningar.

Samling utanför Fotografiska tisdagen den 25:e oktober kl.16.50.

Entrépris 175:- överskottet går till välgörande ändamål. Betalning sker i förväg till klubbens Swishnummer 123 168 33 66
Glöm inte att ange NEWS och namn på deltagarna.

För de som önskar avnjuta en lättare middag efter utställningen föreslår Klubbmästeriet ett gemensamt besök på Fotografiskas egna Bistro Bread & Wine som erbjuder en säsongsbaserad meny vilken bekostas på egen hand.

Välkomna att anmäla er önskar Klubbmästeriet
Per-Ola Sjöswärd och Tomas Englund