Publicerad av Sven Rudberg den 14 Aug 2022
För andra året i rad var Värmdö Skärgård RK aktiv och hade ett tält på platsen när Briggen Tre Kronor och Expedition Rädda Östersjön med ”Sea Room” gjorde helgbesök i Stavsnäs på Östersjödagarna 13-14 augusti.

Ett halvdussin politiska partier och företagare fanns också på plats. Skärgårdsradion under Lognas ledning sände intervjuer och reportage från platsen. Bland annat blev vår nye president Anders Kron och vår Östersjöansvarige Sven Rudberg intervjuade om Rotarys arbete.

Den fina mobila utställningen ”Sea Room” är nyligen färdigställd även om en del återstår för att få den mer interaktiv och för att kunna attrahera ungdomar. Rotary har utbildat 12 Östersjöambassadörer, varav huvuddelen, bl.a. 6 från andra klubbar, var aktiva guider i utställningen under helgen. Tältet bemannades av 11 av klubbens medlemmar och bjöd på både konstverk och information om Östersjöns utmaningar. Alla bar våra nya, fina skräddarsydda Rotary ”Rädda Östersjön” kepsar, så Rotary syntes väl i Stavsnäs. Fler Rotarianer kommer att få chansen att utbildas till Östersjöambassadörer under hösten!

Vid tältet fanns tre ”roll-ups”, en som berättade om BASRAN, samarbetet mellan Rotaryklubbarna runt Östersjön, en som visade Rotarys Ungdomsutbyte och en som handlade om Rotarys verksamhet i allmänhet.

Konstnärinnan Susanna Arwin, som i år tilldelats klubbens Franzénstipendium, hade frikostigt lånat ut flera av sina konstverk, som exponerades i en hörna av tältet.

Ett flertal broschyrer fanns för utdelning: Från Baltic Sea Science Center på Skansen, från Baltic Waters 2030, som vi samarbetar med samt internt från Rotaryklubben.

För barn och vuxna fanns ”quiz” om Östersjön. Det för barn var mest populärt, eftersom belöningen i form av godis delades ut omedelbart.

Många drogs till tältet för att gissa antalet turkosa fiskar (spickesillar) i vår stora glasskål. Vilda gissningar från 50 till 1.430 gavs, men rätt antal var 628. De 10 närmaste av de 57 som gissade belönas med boken ”50 sätt att rädda Östersjön” och en påse ”spickesillar”. Belöningen hämtas vid klubbens möten, då även frukost ingår …..

I tältet berättade vi om Östersjöns utmaningar men också om möjligheter som våtmarker och projektet ”Levande vikar”. Klubbens arbete med vattentestväskan och ”solvatten” presenterades också.

Vi hade hoppats på något fler besökare – cirka 110 kom – men vi kämpar vidare. Nästa utställning blir ”Allt på sjön” i Gustavsberg, som Sweboat arrangerar, den 2-4 september.

För Värmdö-Skärgård RK:s Östersjökommitté,
Sven Rudberg