Publicerad av Ami Flood den 03 Sep 2021
Candela bygger världens första elektriska bärplansbåtar. Med hjälp av bärplan – en slags vingar under vattnet – flyger Candelas båtar ovan ytan med 80% mindre energiförbrukning än konventionella båtar. Det möjliggör för första gången elektriska båtar med både hög fart och lång räckvidd. Förra veckan lanserade Candela sin banbrytande modell C-8, en daycruiser som redan slagit försäljningsrekord för elbåtar i Europa.
Anteckningar från fredagsmöte den 3 september 2021
Plats: Kyrkettan och Zoom
Deltagare: 16 medlemmar i lokalen och 5 digitalt – totalt 19
Tomas inleder mötet med att hälsa alla välkomna och berätta att dagens dag är att det är 44 år sedan vi fick högertrafik. Vidare nämner han att Alva och Alfhild samt Alf har namnsdag idag. Han tar också fram dagens faktoid – (dvs det fakta som människor tror är sant fast det är falskt): Man ska inte bada när man just har ätit för att då kan man få kramp. Svenska Livräddningssällskapet berättar att det är falskt och faktiskt tvärtom, för man kan lättare få kram när man är hungrig! Så sluta sprid denna osanning är slutsatsen!
  • Tomas vädjar om någon som kan ta posten som Klubbmästare som fortfarande är vakant. Sen meddelar han att vi kommer att ta vår budget nästa möte.
  • Sven berättar om klubbens satsning för Rädda Östersjön nästkommande helg i Stavsnäs (10-12 sep).
  • Ami berättar om möjlighet att ställa upp som volontär på Läxhjälp och Språkcafé.
  • Dennis berättar om möjlighet för medlemmar att delta i digital utbildning i ledarskap och Rotariana (RLI).
Dagens föredrag:
Lennart presenterar sedan vår föredragshållare Mikael Malmborg från Candela som deltar digitalt med att berätta om Elbåtar.
Candela grundades 2014 och fick fram sin prototyp år 2016. De började seriebygga år 2018 och har idag 55 anställda på sitt varv i Gåshaga, Lidingö. De börjar också bygga passagerarbåtar och levererar sin första färja år 2022.
Deras första båt C7 är en 8 m planande båt. En motsvarande bränsledriven båt behöver 15 gånger mer bränsle än en bil. Med litium batterier och eldrift får man en 15 gånger mer effektiv båt än en bränsledriven. Med bärplanstekniken så slipper man också 80% av vattenmotståndet. C7 har ett styrsystem som balanserar via sensorer 100 ggr/sek så att båten håller sig balanserad. Den är också gjord i kolfibermaterial som gör den extremt lätt. Candela är inte bara ett båtvarv det är framför allt ett teknikbolag som gör båtar. De har en personalkompetens som spänner över många kompetenser bla a flygplansteknik, datateknik, båtkonstruktion mm.  Båtarna har följande egenskaper:
  • 75% mindre energi
  • 80% mindre vågskvalp
  • 90% mindre svall
  • Och är dessutom mycket rolig att köra!
Båten har sålts i 30 länder och har levererat 33 båtar till dags dato.
De håller på med produktion av P30 en personfärja, P12 som är en sjötaxi och C8 som lanserades den 31/8 och redan på en vecka fått 46 beställningar!!! C8 tar 8 passagerare och har en körhastighet på 24 knop (max 30 knop) och kan gå 50 nautiska mil på en laddning. Den kostar 290.000 Euro + moms. Motorn i dessa båtar har inga drivremmar eller drivaxlar utan sitter direkt vid propellern vilket innebär att den har mycket lite delar att serva. Den går 3000 timmar mellan serviceintervallen vilken motsvarar 100 år på en normal båtmotor, som annars behöver service var 200:e timme.
Candelas mål är att år 2024 ha sålt 400 båtar. På sikt ska de bli världens största båttillverkare!
Vid frågor kom följande upp:
Hur går båtarna i höga vågor? C7 kan ta 1,5 m vågor och C8 kan uppskattningsvis ta ca 2,5 m vågor.
Hur är djupgåendet? Man kan fälla upp bärplanen och då är djupgåendet 40 cm. Men den nya C8 kan även gå upp på en sandstrand för bärplanen fälls in i skrovet.
Hur fungerar laddningen? Med hushållsel laddar båten övernatt, med billaddbox 2 tim.
Har ni sökt patent? Ja men båten är svår att bygga så de räknar inte med så hög konkurrens initialt.
Hur lönsamt är det? Vaxholmsbolaget har räknat på linjen Sto-Vaxholm och då tjänar man 10 minuter i körtid och sparar ca 30-40% av kostnaden.
Dessutom är ju båten miljövänlig! Ingen svall som förstör, eldrift! Många fördelar!
Lennart tackar sedvanligt och berättar om vårt diplom som delar ut istället för arvode. Alla tackar för ett intressant föredrag och spontant kommer frågan om de också vill medverka ute i Stavsnäs.