Publicerad av Anders Tihkan den 09 Jun 2023
Att handla mat online har fördubblats sedan pandemin, men än så länge bär vi svenskar själva hem 96 procent av vår mat.

Presidenten Anders K hälsade välkommen med att konstatera att det idag är Börje och Birger, och att vi som vanligt inte har någon med det namnet i klubben. Dessutom är det Ålands självstyrelsedag. Några spännande historiska hågkomster stod dock inte att finna denna dag.

Vi konstaterade att vi var totalt 22 närvarande varav 2 online. Vi applåderade som vanligt för våra 5 gäster.

Dagens skryt:
  • Sven att klubben medverkat och plockat skräp i Långbroviken
  • Elisabeth om en konsert på Beatelund
  • Diverse medlemmar om sin barns eller svärsöner/döttrars aktiviteter
Därefter var det dags för Daniel Forsman att berätta om Mathem:
  • Daniel är teknisk chef på Mathem, civilingenjör och svärson till Johan Broms samt kommer från Lycksele.
  • Mathem är marknadsledande på online-marknaden för mat med 30% marknadsandel, 2,5 mdkr i omsättning, 1900 anställda men dålig lönsamhet och är verksamma i Mälardalsområdet.
  • Online-marknaden för mat har fördubblats sen pandemin men är fortfarande bara 4%.
  • Axfood har gått in som delägare i Mathem.
  • Mathems primära målgrupp är barnfamiljer och man har en lojal kundkrets.
  • En förutsättning för lönsamhet är tillräckligt stor volym så att man kan investera i ett automatiserat lager vilket Mathem nyligen gjort.
  • Mathems plockare är fackligt anslutna.
  • Mathem har ett större utbud ekologiska produkter och mindre svinn än traditionella mataffärer.
Johan tackade Daniel med sedvanligt diplom och en applåd.

Anders K & Anders T