Publicerad av Anders Tihkan den 12 May 2023
Skogsindustrin utgör ca en tiondel av svensk industris totala sysselsättning, export, omsättning och förädlingsvärde. Vi fick känna och klämma på nya biomaterial som har utvecklas för nya användningsområden och som bl a ersätter material av fossilråvara.

Presidenten Anders K hälsade välkommen med att konstatera att det idag är Charlotta eller Lotta som har namnsdag och att vi har en medlem med det namnet i klubben. Vi applåderade därför Lotta Wellgren. Sven konstaterade då att därmed är en lång trend bruten nämligen att ingen i klubben har namnsdag på en fredag.

Idag den 12 maj som är det Internationella Sjuksköterskedagen. Den firas till minne av Florence Nightingales födelse 1820.

Vi konstaterade att vi var 29 närvarande varav 1 online. Vi applåderade som vanligt för våra 6 gäster

Dagens skryt:
  • Lollo att vi överlämnat vattentestväskor till engelska skolan.
  • Ingrid som har plockat skräp både på Rotarydagen i Oxelösund och vid Baggensfjärden.
Ingrid berättade om läget inför kvällens fest och Sven om sommarens RYLA som vår klubb är delvis ansvarig för. Dessutom Wanja om besöket i gruvan på Resarö (14 anmälda) och Tomas om operabesöket den 15 juni.

Därefter var det dags för Johanna Hagelberg, som är vice VD på Stora Ensos division för biomaterial, att berätta om användning av skogen som resurs:
  • Johanna är chef för biomaterial som innebär bl.a ett forskningscenter i Sickla, ett antal massabruk och verksamhet i Sydamerika.
  • Johanna gjorde en pedagogisk genomgång av vad ett träd består av och vad det kan användas till.
  • Konstaterade att tillgången på Björk halverades i samband med Ukraina kriget.
  • Johanna konstaterade också att det går åt mycket energi och vatten vid produktionen och att man arbetar mycket på att både rena utsläppen och reducera behovet, samt att kvalitén på vattnet är viktig i produktionsprocessen.
  • Man använder bakmaskiner för att tillverka isoleringsmaterial.
  • Exempelvis blöjor kan tillverkas av pappersmassa och sen komposteras.
  • Diskussion om skogsbruket och att det måste utvecklas från enfald till mångfald.

Anders K & Anders T

Mer info om skogsnäringens påverkan på ekonomi och välfärd i Sverige finns här: Skogsindustrierna.