Publicerad av Ami Flood den 20 Jun 2022
Rotaryårets sista möte och Tomas avslutande fredagsmöte då han ger lite reflektioner om året som gått och vi har lite diskussioner om framtiden för klubben.
Anteckningar från fredagsmöte 17 juni 2022

Deltagare: 13 plus 3 via zoom = 16 totalt varav två gäster (i lokalen)

Namnsdag: Torborg (härskare och beskydd) Torvald (härskare) fornnordiska stammar från Tor

Händelser: Islands nationaldag 1944 då de utropade självständighet, 1972 Watergateskandalen, Karl den 12:e föddes 1682

Östersjötips: Anmäl dig till vår golftävling – överskottet går till Rädda Östersjön

Faktoid: Esse non videre – att vara utan att synas – men i själva verket är betydelsen ”att verka utan att synas vara ” – detta blev Markus Wallenbergs motto när han blev riddare i Cerafimerorden.

Information: Ami – Juliana har dessvärre hoppat av fotopromenaderna. Vi hoppas att hon kommer igen senare – men under tiden vädjar Ami om att någon varje gång av våra kvinnliga medlemmar kunde medverka.
Tomas berättar om grillkvällarna som startar den 30/6 hos Dennis, 21/7 hos Ami och en i augusti men plats är ännu ej bestämd – kom gärna med förslag!
Tomas informerar om att vi två gånger hamnat i lokalpressen tack vare vattenprovs-väskorna – eloge till Louise!
Dennis informerar om Golftävlingen som sker för femte året, och redan efter annonsering har han fått 17 anmälda så vi hoppas på stor uppslutning. Överskottet går till Rädda Östersjön

Skryt: Ami skryter över att Tomas har lyckats genomföra sitt år med stor bravur
Wanja skryter över att hennes pappa – också uppfinnare har blivit omskriven i tidningen om hans lyftkran Lindénkranen (Elis Lindén).
Tomas skryter över att han genomfört sitt år med 40 veckobrev, 775 mail att hantera. Han får stora applåder!
Han går igenom året med följande minnesvärda händelser:
Tragisk bortgång med Anders Kollberg
Det fina engagemanget i våra projekt integration och Östersjön (Ami/Sven)
Kökets arbetsinsatser med främst Wanja och Johan, men under våren många fler engagerade
Faktoiderna – ingen har någonsin fallit för ättestupan
  • Newton sköts inte med ett äpple
  • Det brändes bara en häxa i landet
  • Det var INTE Johan Ahlströmmer som introducerade potatisen
  • Charles Lindberg var INTE först att flyga över Atlanten
  • Bra att äta före man har badat
  • Jantelagen är INTE svensk
Föredrag:         - Elbåten med bärplan
  • LG Nilssons samhällsplanering
  • Julianas pilgrimsvandring
  • Stockholms avloppsrening
  • Svenska tantens terrakottaarmé
Sedan föreslår Tomas en Round Table kring vår klubbs framtid.
Han visar upp visionen som Sven tagit fram:
  • 50-60 medlemmar
  • Yngre medlemmar
  • Projekt
  • Sociala aktiviteter
  • Program
  • Samverkan med företag/organisationer
Tomas visar också Anders Krons verksamhetsplan. Diskussioner följer och alla är med på denna vision och plan. Viktigt att satsa på fortsatta hybridmöten men satsa på mer utvecklad teknik och kunnande kring detta. Tom föreslår också att vi kunde starta en bokcirkel.