Publicerad av Anders Tihkan den 03 Apr 2020
Fredag 3 april berättade ordförande Eva Brandsma om verksamheten i föreningen Frivilliga Familjehem och delade med sig av flera lyckade exempel på hur ambitiösa ungdomar har skaffat sig både utbildning och jobb. I en film vittnade Lalmohammad om kontrasterna mellan sin uppväxt och sitt nuvarande liv i Sverige. I Afghanistan var han herde, analfabet och övernattade veckovis själv ute i bergen endast i sällskap av 300-400 får och getter, två hundar och en åsna. Nu är han snart klar från gymnasiets frisörlinje och skriver och läser på flera språk.

"Allt som jag kan nu har jag lärt mig här", sa Lalmohammad. (veckobrevskrivarens reflektion är att han helt säkert har med sig annan sorts kunskap från sitt tidigare liv, det kommer han nog på så småningom...). Filmerna finns på www.ffpv.se.

Föreningen hjälper ensamkommande ungdomar till en sängplats så att de kan bo kvar i området där de studerar eller har fått sociala kontakter. När ungdomarna gått ut gymnasiet har de ofta eget boende men då behöver de hjälp med att komma in på arbetsmarknaden. Föreningen driver projektet Jobbprepp 2019 som syftar till att hjälpa ungdomarna att hitta jobb. Enligt nya gymnasielagen måste dessa ungdomar få ett fast jobb (utan bidrag) som varar i 2 år, inom 6 månader från de slutat gymnasiet för att få stanna i Sverige, vilket innebär många utmaningar - inte minst i dessa ekonomiskt oroliga tider. Det är flera Värmdöföretag som har ställt upp för ungdomarna med såväl praktikplatser som jobb, även om det senare just nu har blivit svårt. Eller i vissa fall omöjligt.

Programkommittén/Ami tackade Eva med vårt Polio-vaccindiplom och därefter följde en liten frågestund på övertid.

Evas bilder finns HÄR. När hon skickade bilderna skrev hon: "... nyheter sedan sist - Ali blev erbjuden jobb på MacDonalds ändå, vilket är väldigt positivt, det kan innebära att han faktiskt får en tillsvidareanställning där (de tillämpar i princip bara tillsvidareanställningar). Vi håller tummarna! Och fem av våra killar tog sina truckkörkort idag - även Meysam som trots allt får bo kvar hos sin familj som det ser ut. Lite ljusglimtar i denna konstiga tid."

*****

Klubbens andra veckomöte online höll vi med skärgården i plötslig vinterskrud eftersom det faktiskt hade snöat under natten. President Dennis gick ut hårt och öppnade mötet med Samuel Beckett-citatet "När man står i skiten upp till halsen återstår bara att sjunga". Han utvecklade dessbättre inte varför han hade valt just det ...

Till dagens möte kom 24 deltagare, inkl föredragshållaren Eva Brandsma. Ungdomsutbytesansvarig Per-Ola informerade om att Colton inte åker hem genast till California, utan stannar här till den tidigare planerade avresan i mitten av maj. Colton vill gärna få förslag till aktiviteter, t ex en långpromenad är helt ok. Vår charterpresident Leif B Axelsson gav en live rapport från sin bostad i Cannes med utsikt över en öde gata och en öde strand. Inför en tur till affären måste han ta ut ett dekret från nätet, anteckna datum och klockslag samt skriva under på heder och samvete. Detta behöver man för att visa polisen.

Många medlemmar vittnade om att den sociala isoleringen är uppenbart trist, redan efter ganska kort tid. Här gäller det att vara uppfinningsrik, så förutom att inte missa klubbens veckomöten online kan man t ex göra som Wanja och Johan att ta eftermiddagsdrink över Facetime med grannen.

Bästa rotaryhälsningar
Anders