Publicerad av Anders Tihkan den 21 Apr 2023
Justitieombudsmannen (JO), eller Riksdagens ombudsmän som är det officiella namnet, granskar att myndigheterna arbetar enligt de lagar och regler som styr deras arbete – särskilt sådana lagar som berör enskildas rättigheter och skyldigheter i förhållande till det allmänna.

Presidenten Anders K hälsade välkommen med att konstatera att det idag inte bara är Annikas namnsdag utan också första dagen efter ramadan. En medlems dotter heter Annika, så vi applåderade för henne.

Elisabeth konstaterade att vi var totalt 26 inkl 4 gäster, 5 deltagare online. Vi applåderade som vanligt för våra gäster.

Dagens skryt:

• Tomas skröt över en skrift som han nyligen tagit fram för användning på äldreboenden och liknande miljöer: Föremål som berör - om värdedon & egodelar.

"Den här skriften undersöker hur ägodelar kan bidra till ett gott liv - inte minst när livet går mot sitt slut. Ägodelarna spelar nog en större roll i våra liv än vad vi vill erkänna."

Skriften kan laddas ner som pdf från Betaniastiftelsen som har finansierat arbetet.

• Anders K skröt om att våra workshops 17 februari respektive 17 mars verkar ha givit effekt eftersom antalet gäster har ökat, och uppmanade alla att hålla i den trenden

Sven informerade om Östersjöprojektet samt om vår avlidne medlem Bosse Hansson.  Ami berättade om läget i ”integrationsprojektet”, Per-Ola om Klubbmästeriet och Barbro om planerna för festen.

Ett studiebesök på MycoMines anläggning planeras den 1 juni på kvällen.

Därefter var det dags för Maria Hallberg, kanslichef på JO att berätta om JO ämbetet:
  • JO startades 1809 och bakgrunden var att det var ganska rörigt i Sverige och därmed fanns behov av ett kontrollorgan.
  • Det finns fyra JO och de väljs av riksdagen på personligt mandat. Myndigheten har 90 anställda.
  • Under året 2023 pågår en översyn av JO ämbetet.
  • JO ansvarar för den rättsliga granskningen av myndigheters, regioners och kommuners verksamhet men granskar inte politiker (till skillnad mot Riksrevisionen som granskar effektivitet, serviceuppdrag etc). JO utfärdar påpekanden och kan också initiera ny lagstiftning.
  • JO är fri att själv besluta vad man ska granska och har stora befogenheter. De flesta påpekanden från JO efterlevs.
  • Mest klagomål från allmänheten kommer när det gäller Kriminalvården och Polisen, vilka inte har någon tillsynsmyndighet, därför hamnar alla klagomål på JO:s bord (till skillnad från t ex hälso- och sjukvården som har IVO som tillsynsmyndighet).

Till första justitieombudsman valdes den 60-årige Lars August Mannerheim, en erfaren ämbetsman och politiker.

Mannerheim ägnade kraft och engagemang åt sociala frågor, framför allt genom sina långa inspektionsresor med häst och vagn genom landet. Vid besök på fängelser kunde han anmärka på ordning, renlighet och matens kvalitet. Iakttagelserna kunde leda till politiska initiativ.

"Det kan dock härvid icke undfalla den filantropiske Medborgaren, att fången redan under rannsakningstiden /…/ är nästan satt utur tillfälle att förtjäna nödtorftigt underhåll i stället för den knappa han av Staten åtnjuter, och vilken utan ersättning faller densamma till last."

L. A. MANNERHEIM, ur Ämbetsberättelse nr 1, Stockholm den 2 Januari 1811.

Vid pennan och tangenterna
Anders K & Anders T