Publicerad av Sven Yngve Rudberg den 18 Dec 2020
Förutom info från klubben bjöds vi på en julhälsning från Visby med biskop Thomas och Gotlands Brassensamble.

Detta, årets sista morgonmöte, samlades 24 personer. Barbro berättade om våra vandringar inför nästa år. Det blir en stadsvandring den 24 eller 30 januari i porslinskvarteren. Vi får berättat om de konstnärer som givit namn åt gator där. Sedan blir det en utflykt i månaden, blandat natur och stad. I maj kan det kanske bli Runmarö med alla vackra orkideer!! Zoom övades vid förra utflykten för att kunna höra berättaren bättre. Det fungerade!

Våra bidrag till Rotarys katastofhjälp och poliofonden ökar stadigt. Idag blev det lite skryt med hundar i centrum....

Biskop Thomas Peterssons julhälsning med mycket musik var en inspelad version. Den kan man lyssna till igen HÄR (Youtube).

Hans budskap var en "Gud Jul", en Gud som vill känna och leva som oss. Gud blir människa i enkelhet och utsatthet i krubban. Budskapet till oss är "Var inte rädd". Jag är med dig. Du är känd av Gud. Herdarna var de första, de enkla människorna, som hörde budskapet av änglarna.

Vi fick lyssna till julevangeliet samt Gotland Brassensemble. De spelade Hosianna, O du saliga o du heliga samt Dagen är kommen. Som avslutning önskades vi en välsignad jul av biskopen.

Ami hade sitt citat" Kom ihåg att om julen inte finns i ditt hjärta, finner du den inte under granen heller".

"Julklappshjälpen" (se facebooksidan Julklappshjälpen Värmdö) har fått många klappar. Jenny berättade att fritidsgårdarna i kommunen är öppna över jul och nyår "alternativ jul och nyår".

Ami läste delar av Viktor Rydberg "Tomten", en tradition i från hennes barndom som hon uppskattade mycket. Flera andra berättade om olika jultraditioner från sin familj.

På söndag kan vi få delta i "digital glögg" kl 15-16: se distriktets hemsida rotary 2370.se.

Som avslutning tillönskades alla en fin jul och ett gott nytt år. Vi ses på Zoom igen fredag den 15 januari 2021 då Joakim Muschött berättar om "Inspiration och mod". Veckan därpå är det Claes Fellbom, Folkoperan, som berättar.

Vid pennan, Sven