Publicerad av Jan Rudberg den 16 Oct 2020
Liza Löven berättar om ett mycket fin verksamhet varigenom barn i ekonomisk knipa ändå kan få en efterlängtad julklapp.
Rotarymöte den 16 oktober

AMI gav oss ett passande ordspråk: "Den som hjälper tidigt hjälper dubbelt"

Liza Lövén berättar om ett mycket gott initiativ som hon och kamraten Petra Lindwall drog igång för 2 år sedan.

De ville sprida julglädje bland barn på Värmdö till jul genom att ordna julklappar till de barn som annars riskerade bli utan p.g.a.familjens situation. De startade då tillsammans facebookgruppen  "Julklappshjälpen" Den ha numera 1300 deltagare och går ut på att få kontakt med familjer som har svårt att få pengarna räcka till julklappar. Verksamheten inleds den 1 oktober årligen och Liza eller andra kontaktar sedan de familjer som hört av sig på facebook och gör en generös bedömning av behoven. Man får även en lista över tre önskade julklappar. De sökande är mest ensamstående kvinnor; hittills en enda man! av trettiotalet sökande. Förra året hade endast 5 av de sökande invandrarbakgrund. Det inkom då julklappsönskningar avseende 70 barn och alla fick en eller flera presenter. Medlemmar i facebookgrupen och andra bidrar genom gåvor av julklappar och pengar.

Sedan inköps presenter och många barn till aktiva i gruppen är inblandade vid inköpen, eftersom de är experter på vad barn vill ha! Det är också en "spinoffeffekt" att de förstår hur olika villkor barn lever under. Det är sedan ett administrativt och praktiskt puzzel att sortera, slå in och dela ut julkappar med många deltagare en kväll nära jul. Det är noga med anonymitet vad gäller gåvomottagare.

Målet är att barnen får saker de verkligen önskar sig och kan glädjas åt, så man undviker att ge vinterkläder, men har accepterat bra vinterskor, men mest blir det dockor och bilar och dylikt.

Man har haft 17 sponsorer hittills och tre viktiga  sådana har varit Coop Värmdö, Badet i Gustavsberg och ICA Maxi. De pengar som blir över efter julklappsinköpen - inte så mycket - skänks till något välgörande ändamål med barnfokus. Verksamheten avslutas sålunda helt varje år och är ordnad som en projektgrupp; alltså inte en förening. Man är igång nu igen med julklapps- och pengainsamling och hoppas nog att även rotarianer skall bidra!

Tack för ett engagerat föredrag och ert fina initiativ Liza och Petra och lycka till!
Tangenttryckare Jan