Publicerad av Ami Flood den 21 Jan 2022
"Idag är det dessbättre inte många kvar som tror att jorden är platt. Men Columbus hamnade inte där han trott, därför att hans kartor byggde på en felaktig världsbild. Och själva går vi nog omkring med allehanda föreställningar om geografin som inte håller för verkligheten. Om detta, och om den mödosamma vägen till en nutida uppfattning om hur vårt klot egentligen ser ut berättar kartografen Lasse Granath."
Anteckningar från fredagsmötet 21 januari 2022

Deltagare: 31 deltagare varav fyra gäster och en gästande Rotarian
Digitalt möte

Namnsdag: Agnes, Agneta - betyder antingen kysk eller lamm - välj det som passar (fast det passar väl med båda samtidigt....?)

Händelser: Det hedersrelaterade ordet på Fadime Sahindal år 2002. Men tyvärr sker fortfarande hedersmord i vårt land. År 2012 avgick Juholt efter en skandal gällande dubbelbosättning och bidrag. Rasputin föddes 1869. Även Placido Domingo föddes denna dag fast 1941. Lenin dog också denna dag år 1924.

Faktoid:
SOS tror många är förkortning av "Save our Souls" eller "Save our Ship" men det har ingen sådan ursprungsbetydelse utan är ett tecken - eller snarare är det uppkommit från morsealfabetet (meddelade Anders T) - och skapades för att vara så enkel som möjligt - en s k backronym.

Skryt: Wanja och Johan har fått kommunalt vatten efter 40 års boende i sin fastighet. Ami skryter över att hon lagt till ytterligare kompetens i sin firma - städare (hon stöttar granne som har all sin städpersonal sjuk i covid) - och låter meddela att det är ett äckligt jobb... Johan Broms skryter över att hans mor fyllde 96 år förra året och är going strong.

Information: Ledarutbildningen RLI inom Rotary bör många gå och Sven föreslår att klubben sponsrar den.
Juliana presenterar sig och meddelar att hon gärna ställer upp som medlem och engagerad i olika lokala projekt - berättar att hon också gärna håller föredrag om sin vandring på Santiago dela Compostela som hon gjorde förra året. För dem som är intresserad av att veta mer berättar hon om en lunch på Artipelag tisd kl 11 där hon gärna träffar några och berättar mer. Juliana välkomnas med öppna armar av klubben!

Ingrid presenterar Lasse Granath som är karteograf och som tidigare berättat om sjökort för klubben.

Lasse börjar att säga att det är en utmaning att berätta på 30 minuter om något som har en 3000 årig historia. Men har börjar med att berätta om grekerna som tidigt var smarta och visste att jorden var rund. Först ut var Eratosthenes (född år 276 f Kr) som beräknade jordens omkrets till ca 40000 km. Hans efterföljare var en matematiker och kunde med vinklar och stjärnor mäta jordens omkrets till 30000 km. Sen kom romarna som egentligen inte var intresserade av kartografi utan ville bara kartlägga sitt eget rike som skapade kartor som mer kan liknas vid ett tunnelbaneschema - dvs kortaste vägen mellan olika viktiga punkter. Under kristendomen var det tabu att avbilda skapelsen och därför gjordes inga kartor i sig utan istället avbilder på 7-800-talen där högst upp låg "Orienten" - Edens lustgård. Men ordet har bevarats i betydelsen att "orientera sig".

Mycket av grekernas kunskaper brann tyvärr upp när biblioteket i Alexandria brann upp, men en karta från den samtiden har återfunnits på annat ställe.
På 1400-talet fanns en italienare Toscanelli - som trodde att Indien, Kina och Japan kunde nås om man bara reste tillräckligt långt västerut. Columbus trodde på detta och när han nådde land trodde han att det var Indien - därav Västindien.
På 1500-talet s början nämns Amerika för första gången som en "ny värld" av Amigo Besputsi. Hans namn har givit namnet till den kontinenten.

De första kartor som synts över Skandinavien baserades sig på reseberättelser. Men 1535 kom Carta Marina gjord av en svensk katolsk biskop Olaus Magnus. Det är den bästa avbilden hittills - som även beskriver människornas liv och kultur. Under 1500-talet finns också en man med namnet Kremer (betyder handlare - och som på latin blir Mercator) vilket var det namn han senare tog. Han gjorde en atlas och skapade också en kartprojektion - ett navigationsdiagram.

På den 1600-talet började man mäta avstånd - det fanns t ex franska lantmätare) då trodde man att jorden var i formen som en citron med spetsiga poler. Men Newton protesterade och sa att centrifugalkraften måste gör att jorden är mer som en apelsin.

Kartprojektionen från 1500-talet visas ofta i media - så vi matas med den fast den visar jordens olika områden med missvisade format. Det har ju tillkommit ytriktiga projektioner och jordglobar är ett bra exempel på det.

Därpå följde en frågestund och sedvanlig avtackning med Poliodiplom, som uppskattades mycket av Lasse.

Vill du veta mer så titta på inspelningen här: