Publicerad av Ami Flood den 03 Dec 2021

Östersjökommittén presenterar sina planer på klubbens engagemang bl.a. Allt för sjön tillsammans med  Briggen och expedition Rädda Östersjön. Egna lokala projekt och spännande tankar för framtiden.
Anteckningar från fredagsmöte 3 december

Deltagare: totalt 27 st
I lokalen 21 varav 2 gäster, Zoom: 6 deltagare

Ami vikarierar som president då Tomas lider av påverkan från Covid dos 3.

Namnsdag: Lydia, flicka från Lydien
Faktoid: Man talar om att på stenåldern var människor grottmänniskor men faktum är att ett fåtal bodde i grottor. Dels finns det inte många beboliga grottor att tillgå och dels är boende i en grotta inte direkt bekvämt, mörkt, kallt och fuktigt.
Händelse: 1818 blev Illinois 21:e delstaten i USA
1967 skedde första hjärtoperationen av Christian Bernard. 1998 vann Anja Pärsson sin första världscupseger i USA.
Östersjötips: Gilla bakterier!!! Undvik antibakteriella produkter som ofta innehåller silverjoner eller tennorganiska föreningar. Dessa slår ut de "goda bakterierna" som finns överallt - i reningsverken t ex varpå det hamnar i fiskarna som då dör eftersom det slår ut deras gälar.
Information:
Boka in er på julkonserten den 7 december och ta med vänner. Ingarö Kyrka kl 18.000 med efterföljande julfika (50 kr)
Lucia firar vi nästa fredag den 10 december med lilla och stora Rotarykören. Kom med oss då!!!

Skryt: Guje berättar att det är ett år sedan hon flyttade till Stockholm (och därefter har vi ofta haft nöjet att få träffa henne hos oss) Hon har också fått lov att lägga in bilagelänken från SVD om Rädda Östersjön på vår hemsida.

Klubben presenterar alla de aktiviteter som planeras för projektet Rädda Östersjön med Sven som projektledare! Se också den fina inspelningen som Anders Tihkan lagt in på distriktet  - där han har förbättrat våra presentationer med bilder och filmen som passar innehållet!. Klicka på länken nedan!

Det går också att de inspelningen här: