Publicerad av Anders Tihkan den 03 Feb 2023
Värmdös Ica-handlare berättade om en dramatisk förändring av kundernas beteende sedan september förra året. Vad är det som har hänt?

Presidenten Anders K hälsade välkommen med ett konstaterande att det idag är den 3 februari och det är Disa och Hjördis som har namnsdag. Tomas B konstaterade att vi som vanligt inte har något namnsdagsbarn i klubben.

Historiskt så blev Jämtland slutligen svenskt denna dag 1699 ca 50 år efter det erövrades.

Barbro konstaterade att vi var totalt 24 närvarande varav 1 online. 3 gäster. Vi applåderade som vanligt för våra gäster

Dagens skryt:
Information:
  • Sven om Östersjöprojektets satsning på RYLA-23 där 25 ungdomar, varav 14 från andra länder runt Östersjön, ska lära ledarskap och marina miljöutmaningar.
  • Ami om fotopromenad nu på söndag inom Integrationsprojektet.
  • Tomas E om ett planerat operabesök 15 juni.
  • Ingrid om den planerade festen den 12 maj i Oxstallet (Farsta Slottsvik).
  • Anders K om måndagens styrelsemöte samt de planerade round tables med början 17 februari samt att han fått ett mail från Rotary Stockholm Söder som inbjuder oss till föredrag av Cristopher O'Reagan den 13 februari kl 12-13 i Odd Fellow huset, och till deras 75-årsfirande 2024.
  • Anders T lägger i efterhand till tipset att kolla på samlingssidan över klubbprogram i distriktet, där finner man löpande många intressanta föredrag! Länken finns också på vår klubbs hemsida, längst ner under våra egna kommande program.
Därefter var det dags för Johan att presentera dagens föredragshållare: Pelle Paulsson, ICA handlare på Värmdö.
  • Konstaterade att vara ICA handlare är ett yrke som berör.
  • Berättade att ICA är en medlemsorganisation och som i de flesta sådana finns en motsättning mellan den lokala ICA handlaren och ICA centralt, men ICA-konceptet innebär samtidigt mycket samarbete och fördelar.
  • Pelle är son till en ICA handlare och var med och starta ICA på Värmdö 1998.
  • Det var väldigt tufft i början men nu har omsättningen stigit till 457 mkr och 140 anställda. Skillnaden mellan sommar och vinter har minskat.
  • Pelle är också mentor till och utbildar nya ICA handlare.
  • Kan konstatera att i det rådande ekonomiska läget har vi konsumenter dramatiskt ändrat köpbeteende vilket gör att ICA tappar till lågprishandeln. Tidigare handlade vi ekologiskt, närproducerat, lyxvaror, oxfilé osv. Men från september är det bara en sak som gäller: priset! Sedan september är butikens lönsamhet halverad.
  • Pelle har ett stort samhällsengagemang vilket bl.a. leder till att han anställt flera nyanlända och också stöder den lokala idrotten.
Anders avslutade med att önska alla en trevlig helg
Vid pennan och tangenterna
Anders K & Anders T