Publicerad av Ami Flood den 29 Oct 2021
Vi har via Rotary Online bjudit in Carolina Klüft som berättar om sitt jobb på Generation Pep med mål att få barn och unga att röra på sig mer. Detta har blivit än viktigare under senaste årets pandemi. Föredraget finns inspelat på distriktets hemsida (Support/Färdiga föredrag).
Anteckningar från frukostmöte den 29 oktober 2021

Närvarande: totalt 25 personer
Zoom: 4 personer varav en gäst
I lokalen: 11 personer
Namnsdag: Viola (betyder bara blommans namn)
29 oktober 1929 inträffade börskraschen i USA. 1863 grundandes Röda Korset.
Faktoid: Är det sant att om man lägger en groda i kallt vatten och långsamt värmer upp så märker den inte detta. NEJ – grodan hoppar ur – detta är beforskat.
Östersjötips: Återvinn dina fiberkläder – lämna in till H&M i Mölnvik

Skryt:
Gujje har fått ett mail från Anders T om Leif B Axelssons Rotary-klubbar i Portugal varpå hon tog kontakt med en av klubbarna. Hon deltog i deras zoom-möte och fick berätta hur Leif grundade vår klubb för 30 år sedan drygt. Då fick hon veta att denna klubb och en annan grundades av Leif och att de aldrig skulle funnits om det inte varit för honom. Det är en mkt aktiv klubb med många lokala projekt. Guje har ett förslag att vi bildar en vänförening med denna klubb i Leif B Axelssons minne. Förslaget applåderades och vi är så glada över att ha Guje som ”vår” ambassadör.
PO har sprungit Stockholm Maraton – tid 4,20. Applåd för den bedriften.

Information:
  • Klubben har köpt in 50 sätt att rädda Östersjön och kan från nästa fredag köpas i lokalen.
  • Julkort kan också beställas.
  • Det är flera AW som vi bjuds in till – ex vis i Täby på Östersjötemat 11 nov med underhållning av Uno Svenningsson och middag. (Ami och Sven har bokat in sig och tag gärna med flera av medlemmarna)
  • Dennis påminner om studiebesöket på Bilmuseum den 13 nov.
Föredrag:
Livet är en sjukamp – Carolina Klüft berättar

Carolina berättar att hon förutom elitidrotten har flera strängar på sin lyra som t ex; verksamhetschef på Generation Pep, egenföretagare, hotellägare, författare, föredragshållare etc. Höjdpunkten i hennes idrottsliv var förstås OS Aten 2004. Men hon har också haft förmånen att få vara programledare vid VinterOS och Sommar OS år 2016-17. Vidare har hon skrivit en bok som framför allt ger tips om hennes mentala träning och hur hon har tagit sig igenom prestationsångest, baksidan av kändisskapet mm.  Erfarenheter som hon använder sig av än idag.
Föredraget kommer i huvudsak handla om Generation Pep som grundades 2016 av kronprinsparet. Syftet med stiftelsen är att värna om barns hälsa. De ser att barns hälsa inte är en jämlik fråga och vill därför sätta in insatser för att motverka detta.
Coronaläget har dessutom försämrat läget och man har konstaterat via undersökningar att människor spenderar 30% mer skärmtid och 1 av 5 är mer stillasittande sedan pandemin.
När det gäller barn är det sedan längre tid ett faktum att 2 av 10 barn får tillräckligt med rörelse i sitt liv, hälften av alla barn äter tillräckligt med grönsaker, 4 av 10 tonåringar dricker läsk 3 dagar eller mer i veckan.
I genomsnitt äter och rör sig barn olika mycket beroende på familjens inkomst (och utbildningsnivå) 51% i låginkomstfamiljer, 69% i medel- och 83% av höginkomstfamiljer  får tillräckligt av rörelse och bra kost.
Vid 10 års ålder har många barn lämnat den organiserade idrotten. 1 av 10 barn lever hälsosamt (dvs rör sig och äter hälsosamt)

Vad kan man göra och vad gör Generation Pep? Carolina berättar om att samverkan på massa nivåer är det viktiga och ger några exempel på insatser som de har:
  • Pep Skola och Förskola är digitala verktyg som stöd för planering och aktiviteter.
  • Pep Kommun är på gång.
  • Pep Forum är en årlig konferens, Pep Park är en idéplattform för att skapa parker som stimulerar rörelse och lek för vuxna och barn.
  • ”Alla ska se” är en satsning med optiker för att dela ut gratis aktivitetsglasögon för barn 5-12 år.
Till dags dato har stiftelsen 500 organisationer, 1700 skolor, 900 förskolor och 40 initiativ på gång.
Föredraget avslutas med att Carolina berättar om sin hotellrörelse i Järvsö – Camp Järvsö.

Se föredraget här: