Publicerad av Anders Tihkan den 02 Dec 2022
Inom Rotarys populära sommarutbyte arrangerade klubben ett utbyte mellan två 16-åriga flickor, Lydia från Värmdö och Benedicte från trakten av Paris.

Presidenten Anders K hälsade välkommen med ett konstaterande att det idag är den 2 december och det är Beata och Beatrice som har namnsdag. Vi hittade ingen i klubben med de namnen förutom Carl-Johans moster - eller var det faster? - men om vi backade två dagar till Anders dagen så hittade vi desto fler. Vi applåderade för samtliga.

Historiskt så kröntes Napoleon till Kejsare denna dag 1804.

Dennis konstaterade att vi var 19 närvarande varav 4 gäster. Vi applåderade som vanligt för våra gäster.

Dagens skryt:
  • Sven berättade om en tågresa ToR Spanien.
  • Johan Broms berättade om sin flygresa hem från Thailand.
Sven informerade om läget i Östersjöprojektet och Ami berättade att integrationsprojektet ska ha sin sista vandring nu på söndag.

Därefter var det dags för Per-Ola att presentera dagens föredragshållare Lydia Disheden:
  • Lydia har deltagit i ett utbyte under sommaren 2022 arrangerat av Rotary.
  • Det började med att Benedicte från Veuresson (utanför Paris) kom till Sverige och fick delta i familjen Dishedens konfirmation, besöka skärgården, Gröna Lund och åka fyrhjuling.
  • Därefter var det dags för Lydia och Benedicte att åka till åka till Frankrike och besöka familjens hus i Veuresson samt sommarstället som var ett slott i Normandie.
  • Man träffade också två andra flickor som var på utbyte i Frankrike samt besökte Versille och diverse museer.
  • Det visade sig Benedictes familj var strängt katolsk vilket skapade en hel del kulturkrockar. Likaså hade Benedictes kusiner och vänner svårt att kommunicera med Lydia på engelska.

Anders avslutade med att önska alla en trevlig helg.

Vid pennan och tangenterna
Anders K & Anders T

Mer info

Läs om Rotarys olika utbyten för ungdomar på rotarystudent.se