Publicerad av Anders Tihkan den 03 Mar 2023
Nära, modig och tålmodig: avgörande förmågor bakom den lyckade förändringsresan från "ifrågasatt förmyndare" till "folkkärt serviceproffs". Detta trots muthärvan som briserade 2003 och hade kunnat sänka monopolet. Sju år i rad har Systembolaget varit det mest uppskattade företaget i Sverige, före Ikea och Ica.

Presidenten Anders K hälsade välkommen med att konstatera att det idag är Gunvor som har namnsdag samt att det igår var Smålands nationaldag. Sten förklarade varför.

Dennis konstaterade att vi var 27 närvarande varav 7 gäster. 1 medlem online. Vi applåderade som vanligt för våra gäster

Dagens skryt:
  • Lollo berättade att hon blivit Östersjöambassadör.
  • Dennis konstaterade att vi förra fredagen plus tidigare insättningar till Rotarys katastroffond hade samlat ihop 4 750 kr till Ukraina!
Sven informerade om läget i Östersjöprojektet, Ami om att det på söndag är nästa aktivitet i integrationsprojektet och Per-Ola om att vi behöver bli några fler till besöket på Vrak den 15 mars.

Därefter var det dags för Mikael Wallteg att berätta om sin tid på Systembolaget:
  • Mikael var tills för sex år sedan vice VD och försäljningsdirektör på Systembolaget där han arbetade i 16 år, men är numera fristående konsult inom förändringsledning. Mikael har en tidigare bakgrund inom detaljhandeln.
  • Genomförde vad han kallar ”hållbar förändring” på Systembolaget med fokus på kunden.
  • Fokuserade på genomförandet, inte dokumentationen (rapporter m m).
  • När han började var Systembolaget en inåtvänd organisation både m a p lokaler och på personal. Dessutom hade bolaget betydande problem med korruption.
  • I dagsläget vill 80% av svenskarna ha Systembolaget kvar.
  • Förändringsresan kan delas upp i fyra delar:
    1. Att definiera Systembolagets syfte och uppdrag som att "skapa värde för kunden".
      • Enligt empiriska studier genererar ökat kundvärde också ökad lönsamhet.
    2. Utveckla ledarskapet genom att bygga förtroende.
      • Komplettera styrningen med mjuka variabler.
    3. Skapa en gemensam målbild i form av ett ”bra kundmöte”. Börja uppifrån i hierarkin.
    4. Att ha en strategisk plan i form av att visa tillit för kund. Säkerställa att visionen verkligen blir känd.
      • Vara ”brutalt” ärlig.
      • De medarbetare och chefer som inte ”följer med” på resan avvecklas på ett ansvarsfullt sätt.
Mikael avtackades med den sedvanliga gåvan till Polio plus.

Vid pennan och tangenterna
Anders K & Anders T

Se föredraget här (34 min):