Publicerad av Ami Flood den 08 Oct 2021
Erik Sjöbeck, VD på RaceID AB berättar historien om att gå från ett snabbväxande företag med kunder i eventbranschen till att hantera en pandemi-situation där människor inte får träffas. Erik berättar om hur det är att se marknaden försvinna, se möjligheter i digitaliseringen och hur man kan hitta nya intäktströmmar.

Anteckningar på frukostmöte 8 okt 2021
Närvarande: 20 deltagare varav två gäster (Erik och Johan Sjöbeck)
Zoom-deltagare: 6 deltagare varav en Rotarian
Totalt 26 deltagare
Namnsdag: Nils (Nikolaus = folkets seger)
1856 bordar kinesiska statens skepp ett piratskepp som seglat under engelsk flagg vilket gör att britterna försvarar detsamma och detta är upprinnelsen till ”Det stora opiumkriget”.
Faktoid: Hur gick det till när Sfinxen förlorade sin näsa? I lång tid har man sagt att det var Napoleons soldater som sköt ner den. Men sanningen är att den försvann på 1400-talet vid ett stort allmänt folkuppror.
Information: Wanja berättar att ett sätt att minska konsumtionen är att klippa tuben (hudcremen, mjukosten, senapen etc) för det finns en mängd kvar i den som gör att man slipper slänga detta.
Det har varit ett styrelsemöte igår och då beslutades bl a att under oktober och november ska klubben avsätta 20 kr/deltagare till Poliofonden. Ami berättar också att man kan göra som hon – be vänner och bekanta att sätta in medel till Polio via facebook. Ett enkelt sätt att samla medel digitalt.
Skryt: Jenny har blivit hundmormor.
Budgetarbetet: Klubben avsätter fonderade medel till olika satsningar/projekt. 30000 kr till Rädda Östersjön, medlemsvärvning 7000 kr och 10000 kr ifall det dyker upp något mer bra projekt. Om vi inte satsar så kan vi inte få in nya medlemmar är grundorsaken.
Vi kommer av den anledningen också att starta AW (after work) på loungen i Kattholmen varje tredje torsdag i månaden fram till jul. Ta med vänner och bekanta som kan tänkas bli intresserade av Rotary! (21 oktober, 18 november och 16 december)Välkomna!
Ingrid presenterar sin son och föredragshållare Erik Sjöbeck, VD för RaceID.

”När Covid slår till”
Erik berättar om den digitala plattform som de skapat för idrottslopp – ett Event Management Plattform (molnbaserad). En tjänst för idrottsutövare, arrangörer och deras partners. Plattformen tar bara betalt per deltagare så det är en rörlig avgift varför arrangören inte behöver ta en stor risk med högre belopp än det finns intäkter för.
Målet för verksamheten i början var att de Q1 2020 skulle ”ta över världen”. I januari 2020 hade de sålt in 1000 lopp i 35 länder så resan hade verkligen börjat bra. MEN mar 2020 dök pandemin upp. Den 1 april kunde de notera ett försäljningstapp på 90% av alla lopp i landet. De stod då inför tre val:
  1. Dra ner
  2. Fortsätta satsa
  3. Pivotera (dvs hitta en ny lösning)
De valde tredje vägen och hade börjat se ett intresse för virtuella lopp i stället. Det finns mellan 150-200 miljoner människor i världen som tränar för att tävla och de insåg att dessa individer inte skulle kunna bara sitta ner och vänta. Denna satsning på virtuella lopp gjorde att volymen och omsättningen ökade så att de finansiärer de hade slapp att tappa hoppet (några hoppade av men en kärntrupp fortsatte att satsa på dem). Coronamilen var ett av de största loppen som arrangerades 2020 virtuellt. Men i takt med att Covidkurvan sjönk i augusti 2020 så trodde man att det skulle släppa med alla restriktioner – och det virtuella loppen minskade i omfattning. RaceID beslöt då att ändå satsa och sökte ny finansiering efter dec 2020 då vaccinationstakten hade börjat öka. Inga lopp genomfördes men många hade hopp om tävlingar under 2021. Företaget satsade på produktutveckling, relationsutveckling och i maj 21 släppte regeringen information om att man planerade att avskaffa restriktionerna i en planerade process framöver. Företaget började märka att bokningarna startade på nytt och omsättningen ökade.
De fyra framgångsfaktorerna som gjort att företaget har överlevt denna kris där många har fått lämna in handduken har varit:
  1. Våga satsa
  2. Satsa på kunderna
  3. Bygg relationer med investerarna
  4. Satsa på kärnverksamheten
När det gäller investerarna så har de bjudit in dem på AW och produktutveckling och sett till att de varit nära verksamheten med god insyn vilket har gjort att de har kunnat fortsätta tro på dem.
Ingrid tackar för föredraget och berättar diplomet och vår donation till Poliofonden som ersättning till föredragshållaren.
Frågestund följer:
Hur många anställda har ni? Ungefär 20 st produktutvecklare i Ukraina och fyra säljare (alla med idrottsbakgrund – kända sportprofiler – en av framgångfaktorerna) Nya säljare på väg in.
Hur kopplar ni er till tidtagning? Tidtagning är delvis en del av våra konkurrenter och vi avser inte att satsa helt på den delen som de hellre får sköta. Men vi har köpt in en av dessa som gått i konkurs…