Publicerad av Anders Tihkan den 09 Dec 2022
Kommunens ansvariga Ulla Rådling satsar på bred samverkan och många direktkontakter som recept för att näringslivet på Värmdö ska blomstra. Besöksnäringen behöver ha öppet även i september för att attrahera turister från kontinenten.

Presidenten Anders K hälsade välkommen med ett konstaterande att det idag är den 9 december och det är Anna-dagen. Det visade sig att vi har en medlem som heter Anna-Karin, ett flertal barn och barnbarn som heter Anna och att Sven hade namnsdag i måndags. Vi applåderade för samtliga.

Anna-dagen var den dag då man i bondesamhället skulle avsmaka julölet. Dessutom är den 9 december dagen före den 10 december som är Nobeldagen och det är dessutom Pepparkakans dag. Historiskt så avskaffades tiondet den här dagen 1910 och 1968 utbröt den stora gruvstrejken den 9 december.

Barbro konstaterade att vi var 27 närvarande (4 digitalt) varav 3 gäster. Vi applåderade som vanligt för våra gäster

Dagens skryt:
  • Louise tackade för uppvaktning på sin 70-årsdag och berättade om en resa till Köpenhamn.
  • Sten berättade om att det är 50 år sedan han blev kantor i Värmdö församling. Vi hoppas få ett särskilt föredrag om den resan som bl a har inneburit Värmdökörsång i Peterskyrkan (Rom) och i Kölnerdomen!
  • Per hade varit på begravning i Djurö kyrka (vår tidigare medlem Lars Jerhammars hustru Gisela).
Sven informerade om att klubben skall söka "Global Grant"-bidrag från the Rotary Foundation för Östersjöprojektet, vilket kommer att kräva certifiering av klubben.

Därefter var det dags för Wanja att presentera dagens föredragshållare: Ulla Rådling som är Värmdö Kommuns nya näringslivschef:

• Ulla har tidigare varit arbetsmarknadschef i kommunen och dessförinnan arbetat med rekrytering.
  • Berättade om nya Skurubron där 100 st arbetar samtidigt från 10!! olika nationer.
  • Det finns 6500 företag i kommunen varav lejonparten är fåmansföretag, 124 st medelstora och ett större. Det startas 400 nya företag i kommunen varje år.
  • Näringslivsenhetens uppgift är att förenkla vardagen för företagare. Ett första steg är att införa ”mina sidor” på hemsidan.
  • Man strävar efter att samverka med kommunens övriga delar för att undvika stuprörsbeteende.
  • Enheten ordnar rekryteringsträffar och företagsbesök och har etablerat en företagslots. Strävar efter att skapa en mötesplats för företagarfrågor.
  • Strävan efter att hålla skärgården öppen i september är pånyttfödd.

Anders avslutade med att önska alla en trevlig helg!

Vid pennan och tangenterna
Anders K & Anders T