Publicerad av Ami Flood den 20 May 2022
Dennis med två av sina döttrar delar med sig av sina erfarenheter från Rotarys ungdomsutbyte.
Anteckningar från fredagsmöte 20 maj 2022

Deltagare: 26 totalt, 5 via zoom. 6 deltagare var gäster

Namnsdag: Karola, Karolin - kommer från Karl = icke träl - dvs fri man

Händelser: 1927 påbörjade Charles Lindberg sin nonstopflygning New York- Paris och var därmed först att korsa Atlanten. 1882 föddes Sigrid Undset norsk författarinna som fick Nobelpriset. Känd som feminist och för sin novellsvit om Kristin Lavransdatter. Dödsfall Christofer Columbus 1506.

Faktoid: Det var INTE Charles Lindberg som var först över Atlanten. Det var 1919 som John Alcock och Arthur Whitten Brown blev första piloterna att lyckas. Men Charles var den första som gjorde det ensam.

Skryt:  Tom har just nu tre hönor som ruvar på 32 ägg!

Information: Sven ber Östersjöambassadörerna att komma upp och specialgjorda kepsar delas ut till dem (Sven, Guje, Pernilla, Wanja, Bosse och Ami). Wanja visar upp den inköpta magneten som ska användas för att fiska upp metallskrot från bryggor/kajer. Tomas visar upp Rotarys eget "ordensband" som kan användas för att göra reklam för klubben.

Föredrag av Dennis Lind med döttrarna Maria och Christina om ungdomsutbyte

Dennis inleder med att ge lite reflektioner över värdet av utbytesprogrammet; påminner om Bradley, Felicia och visar bild från paret som blivit livslånga vänner (tidigare Christinas tränare i USA). Han betonar att det är viktigt att fråga sig (utbytesstudenten och dess familj) om varför man vill åka. Sedan specificerar han de olika typerna av utbyten som kan ordnas genom Rotary; ettårsutbyte, sommarutbyte, läger och Georgiastipendiet. Han påpekar att de som önskar söka det senare stipendiet bör INTE ha varit på utbyte i USA via Rotary för då får man inte söka stipendiet. Han beskriver också argumenten till varför det är bra att resa med Rotary framför andra arrangörer; där betonas framför allt tryggheten, engagemanget och det gemensamma utbytet mellan familjer som gör det till en win-win-situation och ingen har ekonomisk vinning utan satsar lika på båda sidor. Tryggheten med att ha många involverade i utbytet är också viktig, kontaktpersoner i varje land, Rotaryklubbens medlemmar lokalt och flera involverade familjer under vistelsen (ettårs).

Maria och Christina tar över och delar med sig av sina erfarenheter. Christina var i Oregon för ca 20 år sedan och Maria var i California för ca 10 år sedan. De vittnar om att vistelsen har varit en viktig och ovärderlig livserfarenhet. Maria hade två familjer under sitt år - ett par utan hemmavarande barn och en familj med jämnårig dotter. Christina hade tre familjer med lite olika konstellation varav en som "hoppade av" p g a skilsmässa och då ställde en skolkompis familj upp istället.

Båda tjejerna är överens om att det är viktigt att förstå den stora omställningen det är och vad det innebär: första gången man reser och är alldeles ensam, kulturkrockar, språksvårigheter och hur man förhåller sig till sociala medier/kontakten med vänner och familj i hemlandet. Det är nämligen viktigt att inte ha för mycket kontakt med Sverige via sociala medier under vistelsen - för då har man ett ben i varje land. Det är bättre att gå till 100% in för detta och ha ett väldigt öppet sinne. Maria hade förbud mot sociala medier hos sin första familj och Christina hade inte tillgång till sociala medier som inte fanns för 20 år sedan. Det är bra att släppa taget.

Skolan och dess verksamheter inklusive sporter spelar stor roll och gör det möjligt att testa nya grejor samtidigt som det är en mycket viktig social inkörsport. Att få en värdsyster till sig i hemmet är också väldigt värdefullt och intressant. Det och vistelsen utomlands har gjort att båda tjejerna fått ett ökat intresse för internationella relationer, har växt som personer och blivit medvetna om Rotary som bra organisation. Det ser bra ut på deras CV också upplever de.

Att få kontakt med värdfamiljerna och andra under vistelsen ger vänner för livet som gett mer kontakter efteråt under flera år - semestrar och bröllop t ex.
Totalt sett en vistelse som får positiva effekter på livet och nya vänner för livet.

Se föredraget här: