Publicerad av Anders Tihkan den 20 Jan 2023
En gripande berättelse, direkt från en liten stad i centrala Ryssland, om släckta framtidsdrömmar, daglig oro för familjens och vänners säkerhet, fasa för samhällets utveckling. Det är livet för den unga generationen i Ryssland idag, i korthet.

Louise var stand-in president idag, 23 närvarande totalt, varav 4 online. 4 var gäster.

Johan Broms skröt om sin sons rådiga ingripande som gjorde att Bullandö krog hade klarat sig från eldsvådan som skadade affären.

Sven anmälde att förra vårens 12 Östersjöambassadörer nu ska bli fler, redan är 9 anmälda till den nya utbildningsomgången. Vidare är vår klubb nu certifierad för Global Grants, dvs vi är betrodda att söka och hantera bidrag från The Rotary Foundation.

Dagens föredragshållare Anja var med oss online direkt från sitt hem i Ryssland. Det hon berättade för oss är olagligt i Ryssland och leder till fängelse om man inte vaktar sin tunga utanför hemmet. Att vädra sina åsikter om kriget och det ryska samhället idag går alltså inte att göra på sociala medier eller annorstädes där man kan bli påkommen av myndigheterna. Man måste hela tiden tänka på personlig säkerhet för familj och vänner. Varje dag kan man vakna till ny lagstiftning och nya restriktioner.

Många unga i centrala Ryssland är välutbildade och välinformerade och förstår att kriget i Ukraina är en katastrof, liksom att utvecklingen av det ryska samhället på många sätt är en otrevlig återgång till sovjettiden. De unga skaffar info genom sociala medier och andra alternativ till ryska statskontrollerade kanaler vilka ger mycket begränsad information, där det dessutom är svårt att veta vad som är sant eller falskt. Man måste antingen acceptera läget och se till att övervintra, eller välja att fly. Många förlorar jobbet och rädslan är väldigt stor. 99 procent av Anjas vänner har lämnat Ryssland. Hon har än så länge stannat, men funderar varje dag på om hon måste lämna landet. Hon kan troligen göra det än så länge eftersom hon är kvinna och har giltigt pass. Hon såg tidigt till att förnya passen för sig och sina barn, idag vet man inte om det ens går att få ut pass.

Sanktionerna märks i centrala Ryssland. Importprodukter finns inte längre i affärerna, Anja saknar t ex danskt smör eftersom ryskt smör enligt henne är oätligt. Vissa produkter går inte alls att köpa längre eftersom det inte finns någon inhemsk produktion, allt var import, hygienartiklar för kvinnor är ett av många exempel.

Ute i de ryska provinserna går livet dock mer opåverkat. Importprodukterna saknar man inte, eftersom de inte fanns där tidigare heller. Befolkningen i stort ute i provinserna tillhör mentalt mera "old school" från sovjettiden och får all sin information genom statstelevisionen. Det senare gäller förstås också många i den äldre generationen i centrala Ryssland, vilka därför har en annan syn på tillståndet i landet än vad deras mer informerade barn har. En stor åsiktsklyfta kan i många familjer därför gå mellan generationerna.

Anja ser varje dag som en utmaning och funderar oavbrutet på om hon ska flytta från Ryssland eller stanna, men konsekvenserna att lämna sitt hem och sitt land är många. Största frågan för Anja är: ska vi vänta på rätt tillfälle att "göra något" för att vända utvecklingen, eller ska vi prioritera vår säkerhet? Hemma hos Anja står packade väskor för henne och barnen. Å ena sidan vill hon stanna för att bara överleva dessa tider och sen kunna göra en insats för ett bättre samhälle och ett bättre liv för familjen, å andra sidan är hon klar över att hennes barn har ingen framtid i ett Ryssland som det ser ut idag.

Johan Broms tackade Anja för föredraget, vilket som vanligt belönas med 30+60 doser poliovaccin.

Vid pennan
Anders T och Louise

Överkurs

Här finns mer läsning om hur ryssar ser på Ryssland och världen utanför:
  • What might be the average Russian’s worldview? Författaren har rysk-ukrainska rötter, bor i Storbritannien. Juni 2022.
  • How Russians see Russia. Intervju med f d redaktör för The Moscow Times (som nu tvingats flytta redaktionen till Armenien för att kunna fortsätta utgivningen). Harvard Gazette, mars 2022.
  • 6 charts showing how Russians see their country and the world (2015). Statistik från PEW institute: "How Russians assessed the state of their own country and its place in the world. We found that while Russians are downbeat about their economy, they still strongly support President Vladimir Putin, have increasingly negative views of Western countries and leaders, and are nostalgic for the Soviet era."