Publicerad av Anders Tihkan den 14 Oct 2022
"Trauma mot huvudet" får allvarligare konsekvenser desto äldre huvudet är. Sambandet mellan konsekvenserna och bl a hjärnans biologiska åldrande förklarades pedagogiskt av docent Bomme Bellander.

Presidenten Anders K hälsade välkommen med ett konstaterande att det idag är den 14 oktober och Stellan har namnsdag som dock inte är besläktat med namnet Stella, vilket är av yngre datum.

Historiskt: Cubakrisen den här dagen 1962 (se t ex allmänbildande dokumentär på 22 minuter/Anders T) och 1971 reagerade några herrar på Arlanda på alla ”dagar” i almanackan och instiftade därför Räkmackans dag denna dag.

Elisabeth konstaterade att vi var 27 närvarande varav 6 gäster och en gästande rotarian (Guje).

Dagens skryt:
  • Vår gäst Aimee berättade om en nödsituation med brand som hon varit med om.
  • Per-Ola skröt inte men konstaterade att det på torsdag är AW på Kattholmen, den 25:e besök.
  • Ami berättade om läget när det gäller att ta hand om invandrare.
  • Sven berättade om läget i Östersjöprojektet.
Anders gav en sista chans att beställa julkort m m via Rotarys U-fond.

Guje informerade om att Rotarys världspresident Jennifer Jones kommer till Sverige snart och gör tre stopp här:
  1. End Polio Now-insamlingsgala 23 oktober som webbsänds från Burlöv utanför Malmö. Se galan hemifrån kl 16:00 - 18:30 med intressanta föredrag och underhållning - program och länk HÄR!
  2. Rädda Östersjön-projekten i vårt distrikt, bl a besök på Briggen vid Skeppsholmen. Vår klubb (Louise) kommer att berätta om vattentestväskan för skolungdom, en del av klubbens Östersjö-projekt!
  3. Rotary Peace Center i Uppsala.
Johan B presenterade dagens föredragshållare, sin syssling Bo-Michael "Bomme" Bellander, docent och överläkare på Neurokirugiska kliniken på Karolinska universitetssjukhuset i Solna. Skallskador var tidigare ungdomens åkomma, men nu drabbas allt fler äldre. Varför? Hur går det?

• Diskussion om vad vi menar med begreppet ”äldre”.
  • Genomgång av typ av skador och status enligt Glasgow metoden.
  • Skallskador är vanligast hos yngre personer och beror på trafiken och en aktiv livsstil. Även äldre är överrepresenterade och där beror det på effekter av olika typer av blodtrycksmediciner.
  • Effekterna (inklusive dödligheten) av skallskador är större hos äldre personer pga mer övriga sjukdomar och en minskad hjärnvolym (vilket motarbetas med intellektuell stimulans).
  • Vid behandling definierar man olika riskgrupper och har olika behandlingsmetoder för de olika grupperna.

Anders avslutade med att önska alla en trevlig helg

Vid pennan och tangenterna
Anders K

Skillnader mellan ung och äldre hjärna