Publicerad av Gun-Marie Östedt Axelsson den 05 Sep 2022
Full fart i klubbens tält på Allt på sjön i Gustavsbergs hamn både fredag, lördag och söndag! Minst 1 500 besökare passerade vårt tält där spickesillar drog in folk och vi ofta kunde föra över diskussionen till Östersjön och även Rotary.
Många var intresserade av att prata om Östersjöns utmaningar, att gissa på antalet ”spickesillar” i skålen, att svara på vårt ”Quiz” och att titta på Suzanna Arwins konstverk m.m.

Vårt inlånade Rotarytält och beachflaggan syntes lång väg och vi hade en perfekt plats precis vid ingången till mässan. Under fredagen fick vi plötsligt ett spontant besök av ett antal Rotarianer från Schweiz, som passerade tältet på vägen till båten, som de skulle ut och segla med under den kommande veckan. Detta ledde till ett kepsbyte och att vi nu har ytterligare ett klubbstandar.

Det som drog in mest folk till tältet var våra blåa ”godisfiskar/spickesillar”. Cirka 1.500 ”firrar” med smak av saltlakrits gick åt de två första dagarna och flera hundra besökare gissade på antalet fiskar i skålen. Dessa besök blev inledningen till att prata om Östersjöns problem och olika sätt att rädda Östersjön: Att anlägga våtmarker, att arbeta för 5-års trålförbud i Östersjön och att leva klimatsmart (boken ”50 sätt att rädda Östersjön”). Vi gjorde också reklam för ”Baltic Sea Science Center” på Skansen, ”Baltic Waters 2030” med ”Levande vikar” samt distriktet och vår klubb.

Quizet för barn blev också mycket framgångsrikt. Godiset i pris lockade många (fick handla extra två gånger!!) och vår karta över avrinningsområdet till Östersjön kom till användning när de skulle ange länder runt Östersjön.

Läs mer om klubbens arbete på temasidan Rädda Östersjön och om flera Östersjö-projekt i distriktet.