Publicerad av Anders Tihkan den 23 Sep 2022
Bilhandlaren bjuder in dig till sin One Stop Shop där du som gäst får hjälp med din "bilupplevelese" under bilens livscykel. Istället för motorkonstruktörer tar mjukvaruutvecklare över i branschen.
 
Idag berättade Urban Hermansson, VD i Bilia Personbilar AB, om bilbranschens förändring och utmaningar. Biliakoncernen med drygt 5 000 anställda har ett dussintal av de stora varumärkena inom personbilar och transportbilar. De säljer 110 000 nya och beg bilar varje år.
 
Begreppet One Stop Shop innebär att man vill ta hand om oss bilkonsumenter under hela bilens livscykel: bilköp, butik (tillbehör, reservdelar), glas, däck, drivmedel, tvätt, rekond, service, skador, hyrbil, "reuse" (demontering, fälgrenovering, återvinning av bildelar). Ett exempel är t ex byte av vindruta som idag innehåller avancerad teknik, där vill Bilia själv byta så att man kan säkerställa bilens funktioner som är beroende av rutan.
 
En tydlig trend i detta servicelandskap är att försöka addera tjänster till det ursprungliga erbjudandet. Här spelar digitaliseringen av bilen en stor roll och kan t ex innebära att kunden i sin bilapp kan köpa till extra motoreffekt för t ex en långresa, medan vardagskörningen kan klara sig på lägre effekt. Eftersom IT blir en viktigare del av bilen vill tillverkarna själva äga operativsystemet i bilen, istället för att vara beroende av tredje part (Google, Apple m fl). Mjukvaruutvecklare är givetvis ett hett framtidsyrke även i transportsektorn.
 
"Bil som tjänst" kan öka i framtiden, dvs hyra istället för att äga. Idag är mer än hälften av privatregistrerade personbilar på privatleasing. Flexibla varianter såsom bilpooler finns ju också. Även om ingen aktör lär tjäna pengar på bilpooler idag, så förväntas en tjänsteutveckling på området "flexibla biltjänster". 
 
Recycling av bildelar kommer att öka i framtiden. Ett stort område blir reparation av batterier, men först måste branschen lösa bl a patentfrågor som idag hindrar åtgärder från andra än batteritillverkaren.
 
Visste du att däcken på elbilen måste vara i bättre skick än på din gamla bil? Det beror på bl a det högre vridmomentet i elmotorer, det ställer högre krav på bra grepp. Högre vridmoment och elbilarnas större tyngd medför dessutom snabbare däckslitage.
 
Mer detaljerat kött på de berömda benen får du hugade framtidsspanare i Bilias info om Trender i branschen. Ännu mer finns i Bilakoncernens årsredovisning som ger många intressanta inblickar i branschens utmaningar.
 
 
Vid pennan
Anders T