Publicerad av Ami Flood den 10 Sep 2021
Gunnar Åsell har varit arkitekt sedan 1970 och haft egen verksamhet från 1987. Han ska berätta om spännande projekt han varit med om att skapa. Han berättar om ”arkitektens själ” och hur det påverkat bostäder, kyrkor, ambassader och annat som kommit i hans väg.

Anteckningar från fredagsmöte den 10 september 2021
Plats: Kyrkettan och Zoom
Deltagare: 16 medlemmar i lokalen, 3 gäster (Ingrid Sjödén, Johan Sjöbeck och föredragshållaren Gunnar Åsell) och 6 digitalt närvarande– totalt 25
Tomas inleder mötet med att hälsa alla välkomna och berätta att dagens namnsdag Tord och Turid idag. Han tar fram dagens faktoid – (dvs det fakta som människor tror är sant fast det är falskt): Austronater svävar i rymden för de saknar jordens dragningskraft. Det är alltså fake news för det upplevs som om de svävar eftersom de är i ”fritt fall” ner mot jordens dragningskraft, men det går så snabbt att det uppfattas som att de är tyngdlösa.
  • Tomas berättar att posten som Klubbmästare blivit tillsatt av medlemskommittén som också tar på sig detta eftersom det hänger ihop; Dennis, Ingrid och Ami
  • Sven berättar om klubbens satsning för Rädda Östersjön i helgen i Stavsnäs (10-12 sep).
  • Ami berättar om möjlighet att ställa upp som volontär på Läxhjälp och Språkcafé.
Dagens föredrag:
Ingrid presenterar sedan vår föredragshållare Gunnar Åsell, arkitekt.
Gunnar har varit arkitekt sedan 1970 och haft egen verksamhet från 1987. Han ska berätta om spännande projekt han varit med om att skapa. Han berättar om ”arkitektens själ” och hur det påverkat bostäder, kyrkor, ambassader och annat som kommit i hans väg.
Gunnar börjar med att visa den ideala ritningen som är Villa Rotonda. Den ritades på 1500-talet av Andrea Palladio och är upptagen på Unescos arvsllista. Det är enligt Goethe den mest perfekta arkitektoniska byggnaden. Den är byggd i total harmoni och med hänsyn till ljusets växlingar. Och det tycker Gunnar också.
Han har tagit inspiration av denna byggnad många gånger. Sen går han över med att visa några exempel på hans skapelser. Han betonar att han inte har valt det grandiosa utan tar en stolthet i att göra byggnader som hyllar den plats de finns på.
Exempelvis en tillbyggnad i Enskede – en veranda till ett äldre hus som han skapade för att hylla husets själ och tidsanda.
Gunnar föddes i Gubbängen 1948 och redan som barn visste han att han skulle jobba med byggnader och det utvecklades till att han längre fram utbildade sig till arkitekt efter att ha gått i Norra Real, Teknis (KTH). Redan under studietiden i Teknis blev han anställd och tog sedan en vana att byta jobb var 3:e år så att han skulle lära sig nya tekniker och nya typer av byggnader hela tiden.
Han har egen arkitektfirma sedan 1987 men har bara velat ha ett litet kontor med få anställda för att säkerställa att han själv skulle vara aktiv i det praktiska arbetet. Idag fast han är till åldern pensionär så gör han fortfarande små jobb – mest privata. Han föredrar att göra privata uppdrag för att bostäder är så intimt förknippade med de människor som lever i dem – eftersom vi omges av dem. Så han har aldrig gjort några stora projekt men började med bostäder tillsammans med JM som under 90-talet då det var finanskris och många höll igen så köpte JM massor av mark som de fortfarande bygger nya projekt på. Sedan visar han några av sina olika byggnader:
Fårö – där det var naturreservat och kommunen inte ville godkänna vad som helst så byggde han flera små byggnader runt huvudbyggnaden till en familj med flera vuxna barn som ville vara där med sina familjer.
Nyköping i Bogsta by byggde han både ett permanenthus och ett fritidshus (det är till grannar där han själv bor)
Stadskompletteringar har han också jobbat med – exempelvis Marknadsstånd vid Sergelgatan, saluvagnar, glasskiosker och skyltskåp. Strandvägskajen har han byggt ett kafé och vid Medborgarplatsen har han omskapat hela torget.
Slutligen visar han en kinesisk akvarell som han också skapat – så det inklusive skivomslag visar mångfalden av denne mångsidige skapare.
Ingrid tackar föredragshållaren och berättar om vårt diplom som delar ut istället för arvode.