Publicerad av Anders Tihkan den 24 Apr 2020
Om några månader ska Felicia ska åka hem till Värmdö efter ett spännande år som utbytesstudent i Aussie-country. Nu berättar hon om några intryck från sitt liv i storstaden Perth på Australiens västkust (ja, faktiskt den enda staden där!), om boende, Rotary, skolan och sina nya fritidsintressen och skills.

Efter hemkomsten i juli ska hon göra del två av föredraget och berätta om allt det andra. Det ser vi fram mot under hösten!

Felicia bor nu hos sin fjärde värdfamilj, därmed har hon fått se områdena på alla sidor om Perth och familjer med resp utan barn. Det har varit särskilt trevligt att lära känna familjernas släktingar och vänner. Som att ha fyra stora familjer!

Rotarydistriktet 9455 är nästan hela Western Australia. Subiaco Rotary Club of Perth har ca 20 medlemmar. Klubben jobbar med volontärarbeten, bl a hjälpa hemlösa med mat och kläder. Vi fick se en bild där Felicia hackar morötter för matlagningen. Det var häftigt för Felicia att få vara med, tyckte hon. Inte minst för att hon fick höra mycket och lära sig om de hemlösas situation.

Hon har också gjort och sålt klubbens Egg & Bacon Burgers på en liten marknad, vilket är klubbens återkommande söndagsaktivitet. Aktiviteter med klubbmedlemmar har bl a varit seglingsturer.

15 utbytesstudenter finns i distriktet. Tack vare helgläger och andra aktiviteter har gruppen blivit som ytterligare en familj för Felicia. Distriktet har också volontärarbete och events med att samla in pengar.

Aussie-elever har uniform, i public schools dock ganska enkel jämfört med privatskolornas slips och kavaj. Felicias skola har 2 400 elever, schemat är kl 9 - 15 varje skoldag, 5 ämnen varje dag: engelska, matte, foto, matlagning, utomhussport.

Felicia har testat många nya saker: spela gitarr, måla, laga mat, dricka gott kaffe på stranden, plockat oliver. Lärt sig surfa. Naturen är fantastisk! Men på sommaren är det nödvändigt med solkräm, hatt o solglasögon när man går ut!

Det är Corona time i Australien också, inga stora siffror hittills på smittade och dödsfall, men det är mycket restriktioner för att hindra smittspridning - max 2 personers folksamling och håll 1,5 m distans. Skolan har varit stängd i fyra veckor, men ska öppna i nästa vecka. Tyvärr blir resor m m inställda. Lite besviken är Felicia över att inte kunna göra verkstad av hela sin bucket list, men som de flesta utbytesstudenter kommer hon säkert att återvända till både gamla och nya vänner down under!

Dennis tackade Felicia med klubbens Poliovaccin-diplom.

I Zoom-mötets chattkanal strömmade det in flera tack till Felicia:
08:20:36 From  ami : Tack för intressant presentation. Bra presentation. Hej då
08:31:19 From  Gunilla Marklund: Tack Felicia och härligt både höra din berättelse och se dig. Varmt lycka till i fortsättningen:)
08:32:43 From  Johan : Tack för ett trevligt möte
08:33:13 From  Johan : Tack för ett trevligt möte
08:34:00 From  Ingrid Sjöbeck : Tack för trevlig berättelse, ta hand om dig Felicia
08:34:25 From  Johan : Tack för ett trevligt möte Johan
08:34:31 From  lennartnilsson : Tack Felicia och lycka till med fortsättningen!
08:36:12 From  axelsson : Tack till klubben och Felicia med värdmamma. Fantastiskt vad man kan göra på nätet genom en ”live” sändning. Trevlig helg, Guje

Föredraget spelades in (37 minuter):

ÖVERKURS för kalenderbitare

Fråga om provinsens Western Australia storlek jämförd med Sverige?
Wikipedia säger 5,6 gånger större! 2 529 875 kvadratkm mot Sveriges 450 295. Ca 2,6 miljoner invånare varav 92 procent bor i det sydvästra hörnet, resp 79 procent i Perth-området.

Noteringar från inledningen av klubbmötet

President Dennis konstaterade att mötet har 31 deltagare inkl föredragshållare och gäster. Dagens citat är av Voltaire: "långa dispyter avslöjar att alla parter har fel". Vår charterklubb Värmdö Skeppslag har beslutat lägga ner klubben: 12 medl varav 10 aktiva, medelålder 76. Dennis konstaterade att de som önskar är välkomna till oss. Ami lovade att kontakta dem.

Anders T berättade att klubben nu kör ClubRunner, ändring av personuppgifter måste fortsättningsvis ske i ClubRunner.

Trevlig helg från
Eder vikarierande veckobrevskrivare