Publicerad av Anders Tihkan den 04 Nov 2022
Vårt lokala kulturarv och stolthet porslinsfabriken är livskraftig med goda framtidsutsikter. Den visar svarta siffror med en affärsplan som bygger på förflyttning och utveckling av varumärket.
Presidenten Anders K hälsade välkommen med ett konstaterande att det idag är den 4 november och att Sverker har namnsdag. Som vanligt hade vi ingen i klubben med det aktuella namnet inte heller under innevarande vecka.

Viktigast idag är att det är allhelgonaafton!

Historiskt så upptäcktes Tutanchamons grav den här dagen 1922 (kan rekommendera Mysteriet Tutankhamon på SVT Play) och 1956 avbröts Ungernrevolten genom invasion från dåvarande Sovjetunionen också denna dag.

Dennis konstaterade att vi var 29 närvarande varav 6 gäster och 1 gästande rotarian. Totalt 29 st: Rekord?

Dagens skryt:
  • Louise hade berättat för Rotarys världspresident Jennifer Jones om klubbens Östersjöprojekt med vattentestväskan, under Jennifers besök i Stockholm.
  • Ingrid berättade om ett besök i Warszawa med barnbarnen.
  • Per Berggren har varit på Gröna Lund med barnbarn och åkt ”Myggan” samt "Vilda Musen".
Klubbmästeriet informerade om besöket på Bellmanhuset nästa lördag. Sista anmälningsdag på söndag.

Ami informerade om läget i integrationsprojektet samt sin nya roll som ansvarig för Expedition Östersjön på Allt för Sjön i vår.

Johan Bellander presenterade dagens föredragshållare Oskar Juhlin, VD för Gustavsbergs porslinsfabrik som sedan några år ägs av Sisyfosgruppen.
  • Oskar försöker ”flytta” varumärket genom bl.a. genom samarbete med konstnärer. Exempelvis har man ett digitalt utvecklingssamarbete med konstnärer på olika orter. Likaså har man påbörjat samarbete med företag som säljer utrustning och öppnade i oktober specialbutiken Gustavsberg Crafts & Tools som säljer leror, glasyrer och verktyg till både proffs och amatörer.
  • Gustavsbergs porslinfabrik drabbades hårt av såväl pandemi (försäljningen) som kriget (leveranser), men visar trots det svarta siffror för 2022.
  • Flytten till nya lokaler är försenad men kommer att öka kapaciteten samt underlätta visningar. Framförallt kommer logistiken i tillverkningsprocessen att förbättras.
  • Kina är en av Gustavsbergs porslinsfabriks viktigaste marknader.
  • Intresset för det svenska porslinet är stort utomlands - vid en guidad fabrikstur för en liten grupp från Sydkorea filmade en deltagare med sin mobiltelefon och berättade efter turen att 6 000 tittare online hade varit med!
  • Oskar är kritisk till att det saknas vision för Gustavsberg som besöksdestination, liksom för lokalerna i hamnen.
Och för alla porslinsentusiaster: missa inte 2 x 6 minuter film om hantverket och tillverkningsprocessen på Nordens enda fabrik för benporslin!

Du som längtar efter porslinsaktuellt kan följa fabrikens sida på Facebook.

Anders avslutade med att önska alla en trevlig helg

Vid pennan och tangenterna
Anders K & Anders T