Publicerad av Jan Rudberg den 04 Jun 2021
Lena Bruhn vid Mariefreds RC berättade om organisationen World Childrens Prize, (WPC) med ett bildspel, och egna ord. Organisationen verkar för barns rättigheter över hela världen.

Lena Bruhn berättade engagerat om WPC, som är en världsomspännande organisation. Den har ett bett utbildningsprogram för barn mellan 10 - 18 år. Enskilda och organisationer, som Rotaryklubbar exempelvis; kan delta genom att betala en årsavgift av 1500 kr och då får del av ett stort pedagogiskt utbildningsmaterial. Målet är att engagera skolor i bl a Sverige, men det har visat sig vara svårt, trots en avgift totalt på endast 350 kr. Varje år utses tre "barnrättshjältar av WPC på Globen med medverkan av drottning Silvia. Organisationen är världens största i sitt slag, inom området barnens rättigheter och demokrati, med deltagare från 119 länder inklusive 74000 skolor. Mer uppgifter finns på WPC:s hemsida "worldchildrensprize.org".  MIA nappade direkt och styrelsens kommer, efter kort gallup på morgonmötet ta upp frågan om medlemskap på nästa styrelsemöte!

Vid tangenterna Jan