Publicerad av Anders Tihkan den 11 Nov 2022
Verksamhetsberättelsen över förra rotaryåret gav trevliga återblickar av ett både roligt och intressant år. Vi lyckades behålla den låga tröskeln in till oss och den öppna generösa stämningen där inne. Tack alla för det!

Presidenten Anders K hälsade välkommen med ett konstaterande att det idag är den 11 november och att det är dagen efter mårtensafton och att Mårten följaktligen har namnsdag. Trots det hade den enda skåningen i församlingen inte ätit gås igår. Namnet kommer från helgonet Martin som levde på 300 talet och blev helgonförklarad av den katolska kyrkan för något så unikt som att han levde som han lärde.

Historiskt så slöts fredsfördraget efter första världskriget denna dag 2018.

Dennis konstaterade att vi var 23 närvarande varav 2 gäster. Rekord för årsmöte?

Dagens skryt:
  • Anders K berättade om att han idag hade på sig den nål som han fått som rotarypresident.
  • Jenny berättade om att hon gjort sin sista arbetsdag på kommunen efter 24 år.
  • Tomas berättade om att han föreläst inför inköpschefer.
Guje informerade om seminarium/webbinarium som arrangeras av Initiativ Utö och KTH idag, program här (oklart idag om det spelas in).

Anders T hälsade från Rotary Doctors som erbjuder oss att köpa "julgåva som gör nytta", nämligen proteinrik gröt till undernärda barn i Kenya, se artikel på distriktswebben.

Klubbmästeriet informerade om besöket på Bellmanhuset imorgon lördag.

Anders K informerade om att klubben uppmärksammat vår hedersmedlems Jon E Franzén begravning i Skillinge (Skåne) genom en gåva i hans namn till Rotary Foundation.

Därefter vidtog årsmötet under ledning av Past President Tomas Brytting som bl a pekade på valda delar av verksamhetsberättelsen 2021/22 (inloggning krävs) som vittnar om en aktiv och trevlig klubb!

Tomas förord sammanfattar:

Under verksamhetsåret har vi kunnat återgå till en mer normal tillvaro. Covid-pandemin gick förvisso inte över men sakta lättade ändå känslan av oro för fortsatt spridning. Tack vare att vi, under min föregångare Ami Flood, lärde oss tekniken med digitala möten överlevde vi. Flera andra klubbar har, som vi vet, inte gjort det. Under mitt år fortsatte vi att kombinera det digitala med det verkliga. Resultatet, så kallade ”Hybrid-möten” var visserligen även det en teknisk utmaning men tack vare allas god vilja och tålamod så genomförde vi ett både roligt och intressant år. Vi lyckades behålla den låga tröskeln in till oss och den öppna generösa stämningen där inne. Tack alla för det!

Minst lika viktigt som våra frukostträffar var klubbens engagemang i integrationsfrågan och i olika Östersjöprojekt. Här har vi åstadkommit mycket bra saker och verkligen varit ett gott exempel för andra klubbar!

Till min efterträdare Anders Kron vill jag bara upprepa det så många presidenter sagt före mig: Ta vara på den energi som finns bland medlemmarna – ingen nämnd, ingen glömd! Det är den som också kan locka till sig nya medlemmar.

Ett stort tack till alla medlemmar, till alla funktionärer och till styrelsen! Utan er går det ju inte…

För nästa rotaryår valdes Sven Rudberg till klubbens President, se protokoll från årsmötet.

Anders avslutade med att önska alla en trevlig helg.

Vid pennan och tangenterna
Anders K & Anders T