Medlemsbrev till vecka 32/2020

Hej alla medlemmar!

Det är med stor sorg som jag i och med detta nyhetsbrev måste meddela att vår klubbs charterpresident, Leif Axelsson har gått bort den 9 juli.

Leif har varit en mycket viktig person för att introducera kvinnor inom Rotary i Sverige och här är lite bakgrund om hans engagemang i klubben.

Leif invaldes 1973 vid 29 års ålder i Värmdö Skeppslags RK. Under 80-talet så började diskussionerna om mer jämlikhet inom Rotary. Värmdö Skeppslag hade chartrats 1965 av medelålders män och äldre. Nu var de över 20 år äldre och stelnat i formerna. Klubbens dynamik var låg och många såg luncherna som en trevlig tid att till ett lågt pris äta lunch och ta eftermiddagen med likasinnade. För de fortsatt aktiva i klubbens verksamhet blev det inte attraktivt att lägga så mycket tid på och runt en lunch. Många jobbade i Stockholm. Frågan om kvinnor kom upp i klubben och majoriteten röstade emot kvinnor i klubben. Leif som var verksam i en modern bransch med många duktiga kvinnor verksamma och röstade mot och beslutade att det var dags att chartra en ny RK med modernare snitt. Lunchmöten med tidsram, kvinnor som välkomna medlemmar och ökade aktiviteter. Arbetsnamnet för chartern var ”Värmdö Alert RK”. Rotarys stadgar hade då smart och enkelt ändrats till ”Any person” och att maskulina genusord även skulle tolkas feminint.

Gruppen utökades och snart var det sex personer som aktivt jobbade med chartern och 1990 chartrades Värmdö Skärgård RK – ett mindre utmanande namn. 26 medlemmar till att starta med, varav en kvinna. Den kvinnan var Siv Strömbäck, som därmed blev den andra svenska kvinnan i historien att gå med i Rotary. Efter något år hade klubben 96% av distriktets kvinnliga Rotarianer som medlemmar. Siv blev också senare den första kvinnliga presidenten i landet.

År 2002 lämnade Leif Sverige som pensionär och flyttade till Frankrike, Cannes med sin hustru Laila. De pendlade dock till Portugal regelbundet och hade där en fastighet. Men Leif fortsatte att hålla kontakten med klubben, när han gästade Sverige och på senare tid när vi startade våra zoom-möten var han ofta närvarande. Då fick vi veta att paret tog en äventyrlig resa genom Corona-Europa för att flytta till Sverige och Staffanstorp. Dessvärre fick de inte uppleva lång tid här eftersom Leif hastigt insjuknade i början av juli och dog av cancer.

Eftersom vi i år skulle ha firat vårt 30-årsjubileum med Leif som en huvudperson är det extra tråkigt att han inte får vara med om det. Vi avsätter en donation till Rotary Foundation i hans namn eftersom familjen uttryckt sin önskan om att genomföra begravning i stillhet bara för de närmaste. Jag har skickat kondoleanser till hans hustru Laila och sönerna Fredrik och Jonas för klubbens räkning.

/Ami
Kommande program
Grillkväll hos Johan Broms
hemma hos Johan
13 aug 2020 18:00

Rotarygolfen 2020
Norråva golfklubb
18 aug 2020

Alla ses igen på Zoom!
On-line: klicka på mötet för info!
21 aug 2020

Visa hela listan
Nyheter från Rotary International

The Rotarian magazine talks with Karen Kendrick-Hands, Communications director, Environmental Sustainability Rotary Action Group (ESRAG).

Medlemsbrevet ges ut varje tisdag till klubbens medlemmar och till nyhetsbrevs-prenumeranterna.
Lägg gärna till mailservice@clubrunner.ca i addressboken så att vi inte hamnar i skräpposten!
ClubRunner Mobile