Publicerad av Ami Flood den 22 Oct 2021
Christoffer kommer att berätta om bakgrunden till bildandet av Norrsken och verksamheten framåt som har en del likheter med Rotarys inriktning och värderingar.
35 år och miljardär! Vad gör man då? Vad som blev Norrsken Foundation.

Anteckningar på frukostmöte 22 okt 2021

Närvarande totalt: 25 deltagare
Zoom-deltagare: 9 deltagare varav en extern Rotarianer och en gäst
På plats: 16 deltagare varav en gäst
Namnsdag: Marika (kommer fr Maria) = rebellisk, efterlängtad
1797 skedde världens första fallskärmshopp. 1962 inleddes Kubakrisen och det var väldigt nära ett nytt kärnvapenkrig.
Faktoid: Läkemedel testas mest på män. Enligt läkemedelsverket testas läkemedel i lika hög grad på kvinnor.
Information:
Östersjötips: Lämna in elektronik till återvinningscentralen, det släpper en mängd metaller.
AW 21 okt: det var en trevlig kväll trots ösregn så dök 9 personer upp och myste tillsammans. Välkomna på nästa AW!
Skryt:
Tomas senast publicerade häfte har tagit slut och måste tryckas i ny upplaga.
Louise har varit på besök i Juseks nyrenoverade lokaler och är lyrisk över hur fint det blev.
Johan Broms har ju installerat solceller på sin ladugård och i veckan har han fått ett studiebesök för att titta på detta av Anna Kindberg Batra, Annie Lööf och Kristina Lång.
Bosse har träffat Affie Storck som tyvärr inte kan delta på möten eftersom hennes jobb börjar redan kl 07. Hon hälsar.
Påminnelse om att delta på vårt integrationsarbete Läxhjälp och Språkcafé (mån resp torsk l 18-19.30) Hästhagsvägen 4, källarplan

”35 år och miljardär - Norrsken”
Lennart introducerar sin son Christoffer Nilsson som är affärsutvecklare på Norrsken.
Christoffer berättar att han jobbat med energiteknik tidigare och sedan tre år jobbat på Norrsken Venture Capital. Christer är 29 år.
Norrsken Venture Captial investerar i startups, men bara i sådana som gör att världen blir bättre. Verksamheten startades av Niklas Adelberth som också var grundare av Klarna år 2005. Det växte och när han sålde verksamheten hade han 2000 anställda och blev mångmiljardär. Han sålde för att han ville göra något bättre för världen och ville använda sina pengar för detta och använda sina erfarenheter (entreprenörskap, tech-kunnande och så förstås alla sina pengar). 2016 grundade han alltså Norrsken Foundation som är en stiftelse och en plattform för att hjälpa entreprenörer som har en idé som bygger på att hjälpa världen eller människan att få det bättre.
Ekonomisk tillväxt och positiv utveckling drivs till stor del av hunger, fattigdom, analfabetism och barnadödlighet. Världens idag största utmaningar är också människors dödliga övervikt, klimatets påverkan på miljön, sjukdomar och mental ohälsa (framför allt ungas). Problemet är att detta är nya problem men det finns bara gamla lösningar. Detta gap måste överbryggas. Norrskens filosofi är att det kan göras med:
Entreprenörskap, Tech, Effekt/påverkan
När Niklas funderade på en fortsatt karriär utanför Klarna så letade han först efter en välgörenhetsorganisation som skulle matcha hans idéer, men han hittade inte någon och kom därför fram till att han skulle gå på sina egna kunskaper och erfarenheter istället. Så bildades Norrsken. I sex år har verksamheten funnits och på den tiden har det bildats flera dotterbolag – varav en del också har knoppats av.
  • Norrsken Venture Capital – som har investerat 123 miljoner Euro redan i startups
  • Norrsken 22 (kommer att startas upp inom kort)
  • Norrsken Impact Accelerator – ett slags mentorskap för att hjälpa de bästa startupsen.
  • Norrsken House Impact Hub – en samlingsplats för ca 150 startups, 200 årliga events och 450 entrepernörer (finns idag i gamla spårvagnsstallarna vid Birger Jarlsgatan)
  • Norrsken House East Africa – den största afrikanska huben för startups över 800 entreprenörer
  • Norrsken Impact Week (se vidare beskrivning nedan)
  • Diverse initiativ och projekt såsom t ex: ABC Labs som var först att stata tester för covid, 29 K (handlar om mental ohälsa) Action Against Corona (även verksamhetsstöd), Klarity
  • De har också på gång ett hus i Ruwanda likt det i Stockholm.
Verksamheten präglas alltså av att vara inkubator och vilja och förmåga att ta risker för de områden de verkar inom.
Norrsken House har haft ca 60000 besökare på 200 events.
Impact Week har haft 4000 deltagare, 176 startups, 2000 talanger, 500 CTOS (chefer), 200 VCS
Idag har de 30 investeringar pågående inom en mängd olika områden som t ex:
Matspill, alternativa proteiner, hälsa och välbefinnande, elekrifiering, mm.
Exempelvis Green Mobility som består av tre entreprenörer; Heart Aerospace, Einride och Northwolt. Dessa jobbar med att minska det globala utsläppet av växthusgas och verkar inom väg/transporter och flyg.
Med detta avslutar Christoffer och en frågestund följer.
Christoffer avtackas med sedvanligt diplom för kampen mot polio.

Se föredraget här: