Publicerad av Louise Adelborg den 26 Jan 2024
Mats Aldebrandt, sälj- och marknadschef på Artipelag, ger oss en inblick i historien bakom "museet Artipelag" och blickar även framåt.
President Sven hälsar välkommen! Vi är 25 personer varav en digitalt denna morgon. Morgonens skryt står Ami för; Hon har efter ett uppehåll på 10 år varit och åkt slalom i svenska fjällen med framgång.

Ingrid berättar att hon deltagit i möte om årets Almedals vecka. Detta som representant för vårt Rotarys distrikts räkning, som kommer delta. Frågor som distriktet kommer lyfta är vårt Ungdomsutbyte, Östersjön och att "Göra tillsammans"

Sven informerade att vår klubb kommer delta i en Hållbarhetsfestival på lördag i Gustavsberg samt att den nya utbildningsomgången av Östersjöambassadörer år igång. Många av dem kommer sedan bli goda ambassadörer för oss på året "Allt för sjön". Där vi deltar.

Anders B hälsar Mats Aldebrandt, marknadschef, och Magnus Danielsson, VD, båda från Artipelag - Välkomna! De berättar att de som byggt upp Artipelag är Lillemor och Björn Jacobsson tillika grundare av företaget Baby Björn. Baby Björn finns idag i 55 länder. Det är nu 12 år sedan invigningen av Artipelag. Verksamheten styrs fortfarande ytterst av Björn Jacobsson. Grundtanken i byggnaden är "Art meets nature". Det speglar sig inte minst i "toalett utrymmet" på undervåningen som är väl värt ett besök! Det har även varit viktigt att göra museet tillgängligt för alla.

Konsten på Artipelag ska hålla en hög internationell standard. Men verksamheten innefattar så mycket mer t ex konserter, barnaktiviteter, företagsevent, restaurang, bistron Bådan och designbutik. Allt detta i Stockholms vackra skärgård vid Baggensfjärden.

Närvarande medlemmar fick generöst ett exemplar av den vackra boken "Artipelag Art Meets Nature". De avtackades med sedvanligt Poliodiplom av Anders B.