Publicerad av Anders Tihkan den 26 May 2023
LKAB är världens största underjordsgruva för järnmalmsbrytning, tillika en kassako för ägaren svenska staten. Borde inte Johan Broms få skatterabatt för sin förfaders förmåga att skapa en sådan verksamhet?

Presidenten Anders K hälsade välkommen med att konstatera att det idag är Wilma och Wilhelmina som har namnsdag och att vi som vanligt inte har någon med det namnet i klubben, men vi applåderade för vår föredragshållare som är från Wilhelmina.

Efter att ha säkerställt sekreterarresurs online i Delhi fortsatte vi med närvaron och konstaterade att vi var 28 närvarande. Vi applåderade som vanligt för våra gäster.

Dagens skryt:
  • Wanjas son har fått doktorshatt i Oxford.
  • Anders skröt för att klubben efter tre års festpaus hade en mycket trevlig vårfest: TACK till festkommittén!
Anders konstaterade med Dennis hjälp att trenden till fler inbjudna håller i sig.

Sven informerade om Bosse Hanssons begravning 1 juni samt påminde om världsskräpdagen 8 juni, där vi klubbmedlemmar kan göra en stor insats med bara två timmars skräpplockning. 100 vikar längs ostkusten undersöktes, 8 blev utvalda, varav Långbroviken är en.

Wanja informerade om att besöket i gruvan på Resarö är inställt pga sjukdom hos arrangören.

Därefter var det dags för dagens föredragshållare Erik Ångquist från LKAB:
  • Erik bor på Bromssträckan på Bullandö och på Bromsgatan i Kiruna.
  • Bakgrunden till det är att en av Johan Broms anförvanter var med och skapade förutsättningarna (järnvägen) för LKAB.

• En annan viktig person var Per Geijer, statsgeolog samt professor i geologi vid KTH och chef för Statens Geologiska Undersökningar (SGU), som visade att det finns en malmkropp öster Loussavaara, vilken idag bär hans namn.
  • Erik rekommenderade också ett besök i LKAB:s förnämliga besöksgruva.
  • LKAB håller på att skapa förutsättningarna för en hållbar (?) gruvdrift.
  • Stål kommer att vara ett viktigt material i generationer framåt.
  • Erik anser att det viktiga är att kunna hantera hela ”flödet” (=processen), som alltid utgår från kundbehovet. I LKAB:s fall är kunden (= dirigenten/takthållaren) den s k Lastningen, dvs transporten från gruvan till ytan. Lastningen styr flödena både före och efter.
  • Erik visade också en investeringskalkyl för "Business Case Per Geijer” med en grundinvestering på 10 miljarder.
  • LKAB har världens högsta kvalité på sin järnmalm och en konkurrensfördel i den vältrimmade logistiken.
  • Sen 1962 sker all brytning under jord.
  • Per-Ola ställde en mycket relevant fråga om varifrån all el till hållbar gruvdrift och ståltillverkning skall tas ifrån, som inte kunde besvaras.

Anders K & Anders T

P S. Så här såg det ut när dynamiten gjorde nytta i dagbrott annodazumal: