Publicerad av Anders Tihkan den 28 Apr 2023
Västeråsbaserade Qtagg optimerar bränsleåtgång för fartyg. Förutom positiva miljöeffekter kan investeringen räknas hem på kort tid eftersom bränsleförbrukningen kan minska med 20-25 procent.

Presidenten Anders K hälsade välkommen med att konstatera att det idag är Tyra som har namnsdag samt att det är den absolut sista fredagen i april 2023.

Vi konstaterade att vi var 24 närvarande varav 2 online. Vi applåderade som vanligt för våra 3 gäster.

Dagens skryt:
  • Sven skröt om att han fått ihop en styrelse. Vi konstaterade också att den positiva trenden med inbjudna gäster håller i sig.
  • Lollo berättade om stödet för vattentestväskan från Värmdö kommun.
Anders informerade om ett mail från Gunilla Marklund som behöver en båt med skeppare till seglarlägret i Nynäshamn. Vi kunde dock inte bidra med någon.
Sven informerade om Östersjöprojektet och om läget kring Bosses begravning.
Wanja informerade om studiebesöket på MycoMines pilotanläggning på Resarö den 1 juni (mail kommer).
Anders berättade om tisdagens styrelsemöte och att vi valt in två nya medlemmar. Pernilla Sjöswärd från E-Club of Riddarfjärden samt Kerstin Tufvesson.  Därefter förrättade Tomas Brytting en välkomstceremoni för Kerstin (Pernilla måste först lämna sin nuvarande klubb innan vi kan aktivera hennes medlemskap).

Därefter var det dags för Per Österberg från Torsby Holme att berätta om Qtagg:
  • Qtagg levererar lösningar för effektivare bränsleutnyttjande inom shipping. 90 procent av alla varor transporteras med båt.
  • Konstaterade att man borde räkna miljöeffekten från källan. Många kalkyler räknar bara på effekten "från tank till luft", vilket inte ger hela bilden.
  • Den största effekten på bränsleutnyttjande (och därmed miljöeffekt) har bättre planering och kan reducera bränsleåtgången med 20-25 %. Planeringen sker per kabellängd (= 1/10 distansminut). I det ligger bl.a att göra en plan för optimal hastighet med hänsyn till väder, våghöjd, strömmar, ankomsttid m m.
  • Qtagg använder en mycket precis robotstyrning av bränslematningen till de stora fartygsmaskinerna.
  • Klassning sker av fartygens bränsleeffektivitet. Fartygen måste bli bränsleeffektiva i framtiden pga nya internationella regelverk.
  • Hela shippingindustrin kommer bli miljövänligare i framtiden.
Här ser vi hela systemet med
  1. den uppkopplade motorn: många sensorer samt robotstyrning för optimering av bränslematning
  2. framdrivningsoptimering
  3. ruttoptimering
  4. "projektledning" från land, integrerar fartygstransporten i logistikkedjan för bl a optimering av ankomsttid.

Vid pennan och tangenterna
Anders K & Anders T