Publicerad av Ami Flood den 01 Apr 2022
Dag Klackenberg var bl.a. grundare av Akademibokhandeln, har varit VD för Svensk Handel, Styrelseordförande för Vattenfall och har även tjänstgjort inom UD som Ambassadör. Han har också haft uppdrag för SÄPO.
Anteckningar från fredagsmöte den 1 april 2022

OBS detta är INTE ett aprilskämt!

Deltagare: 20 totalt varav 3 på zoom och 3 gäster

Namnsdag: Harald - betyder befälhavare

Händelser: Faktoidernas egen dag 1:a april... Irans nationaldag 1979 då islamiska staten bildades. Födelsedagar: SOS standard 1905. (tidigare var det CQD = Söker dig i distress). Dödsdag för Marvin Gay 1984.

Faktoid: 1957 aprilskämt Italiens torka har gett dålig spagettiskörd. 1988 Burger King introducerar hamburgare för vänsterhänta, 2008 BBC har observerat pingviner som börjat flyga. Sen fick vi några från medlemmarna:

Svenska staten har beslutat att ge högkostnadsskydd för inköp på Systembolaget! Putins bord är gjort av pinoccio trä och det blir längre varje gång Putin ljuger! (Bästa på länge)

Östersjötips: Stens mail om att någon tar på sig att bli havstulpanobservatör - så att båtlivet kan spara medel genom att tvätta båtar istället för giftfärger.

Skryt: Sten informerar om att vi bör besöka "Värmdös katedral" - Värmdö kyrka på söndag då det är konsert "Crusifiction" av Steiner. Sönd kl 16.00.

Information: Vår utbytesstudent (sommarutbyte) hamnar i förort till Paris. (P-O) Rotarys insamling för Ukraina har gett 5,5 miljoner kronor (Tomas)

Ingrid presenterar föredragshållaren  Dag Klackenberg som hon känt sedan 8 års ålder.

Dubbelagent?

Dag börjar med att säga att det inte är så viktigt att jobba med sitt CV. Bästa karriärplaneringen är att sköta det du ska på ett bra sätt på det jobb du har så får du erbjudanden om jobb. Idag så blir CV-arbetet lite överdrivet och mångas CV ser ganska lika ut. Nej gör ett bra jobb istället!

Dag har jobbat på UD i 27 år som expeditionschef. Det började med att han fick jobb där efter sina studier och samtidigt började Leif Leifland som chef på UD. Leif är ett exempel på någon som "gjort ett bra jobb" då han plötsligt efter att ha varit andreman som ambassadör i Washington fick efterträda ordinarie (som blev utvisad efter att Palme sagt något olämpligt om bomben i Hanoi 1971). Därefter hamnade Leif som kabinettsekreterare efter Sverker Åström 1976. Leif fick där tillsammans med Torbjörn Felldin hantera krisen som uppstod 1981 då en ryskt ubåt gick på grund i svensk skärgård.

Dag själv skulle bli jurist men gick Biståndsskolan och där var merparten av studenterna vänsterorienterade och i ren protest sökte han statliga tjänster för att "visa" att han kunde få det i konkurrens med dem. Och det gjorde han eftersom han sökte UD och kom in som kursetta.

Väl på UD fick han kontakt med en "husryss" dvs något som många av dem blir - dvs KGB-agenter som vill försöka pumpa på information. Detta observerades av SÄPO - Tore Forsberg som kontaktade Dag och de kom då överens om ett kontraspionage. Att vara spion är att kunna vara lite falsk. Att hålla sig till faktiska uppgifter och att aldrig ljuga om sånt som går att kontrollera.

Diktaturer har "dille" på att dokumentera sig. De förstorar sig själv och gör sig märkvärdiga. Som spion behöver man berätta fakta som det är - inte frisera sanningen - det är en dödssynd. Man måste ha bra minne. Minne om vilka lögner man sagt och minne om det som undersökningsobjekten sa och gjorde.

Dag fortsatte att träffa ryssen och en rumän som också verkade vara spion. De var välutbildade. Uppdraget var att lära sig om deras beteende, modus operandi. Vilka frågor ställde de? Vilka frågor ställde de INTE? (dvs sådant som de redan hade info om). De ställde frågor om politik. T ex var de mycket intresserade av Per Ahlmarks stora intresse för de ryska judarna. De frågade också en hel del om svenska ungdomars vänstersympatiseringar och varför de inte verkade kopplas ihop med kommunism. De frågade om namn på personer.

SÄPO och Dag spelade en del "spratt" med dem för att se hur vågade och flexibla de var. I regel är KGB personer stela personer - inte smidiga och luriga som t ex brittiska spioner. Hur fungerade de om planerna ändrades i sista minuten? Om Dag tog hand om kvittot från krogen - skulle de bli stressade då? När hade de på sig avlyssningsutrustning? Det kunde Dag se eftersom dåtida utrustning var ganska skrymmande med sladdar etc inte trådlöst som nu. Helt klart blev Dag utsatt för "grooming" med syfte om att värma upp för mer utvecklad information och förtroende. Han fick mycket uppmärksamhet, gåvor etc. Så att han skulle bli frestad att förråda UD. För att det skulle "lyckas" så iscensatte de ett överlämnande av ett dokument (som inte var hemligt) men som de satte hemligstämpel på för att det skulle verka autentiskt. Men mer än så gick inte relationen eftersom i samma veva blev Bergling avslöjad och då stannade all verksamhet upp.

Underrättelse arbetet idag är att Sverige under lång tid varit nedrustat, men nu har man börjat få upp ögonen över vad man ska göra med alla rysspanare. Den har ökat på senare tid men fokus idag är mer kring näringslivet. Numera är också SÄPO en mer proffsig organisation än tidigare. Då på -70-talet var det inte konstigt att IB grundades p g a att socialdemokraterna inte kunde lita på SÄPO som då var mycket stockkonservativt.

Av en händelse utkom boken "SÄPO Inifrån" där det finns ett kapitel om Dag och hans liv som dubbelagent. Den utges nu på Klackenbergs bokhandel i Värmdö (som Dags familj äger) och om vi vill köpa boken kan vi få 25% rabatt om vi säger att vi är från Rotary.

Ingrid tackar av Dag för ett mycket intressant föredrag och ger ett poliodiplom som uppskattades av Dag. Frågestund följde.