Publicerad av Louise Adelborg den 23 Sep 2023
Ebba Rusck berättade om sina erfarenheter från RYLA 2023 Rotary Youth Leadership Award med fokus på såväl ledarskap som miljön i Östersjön.
President Sven välkomnade alla till morgonens Rotary frukost. Vi var 22 personer närvarande. Varav 16 medlemmar (1 digitalt) samt 3 gästande Rotarianer och 3 övriga gäster. Mötet inleddes med Värmdö Skärgårds Rotary sång. Följt av dagens skryt;
Björn  -  Berättade om Huså i Jämtland och sitt besök där.
Wanja -  Berättade om klubbens besök i Ytterby gruva på Resarö där det finns en anläggning med svampar som äter upp föroreningar.

Sven informerade om att senare under dagen skulle några Rotarianer inklusive han själv besöka Rotaryklubben i Söderköping för att berätta om arbetet med att "Rädda Östersjön". Detta för att sprida kunskap om projektet och med förhoppning att även de ska börja arbeta med dessa viktiga frågor.

Ebba inledde sitt föredrag med att visa den film som hennes grupp gjort under RYLA. Den visade på ett bra sätt den mångfald årets RYLA varit uppbyggd runt. Samt gav en fin bild av hur väl det fallit ut att ha RYLA ombord på Briggen Tre Kronor. Gruppen av stipendiater bestod av deltagare från fem länder runt Östersjön och varade under 4 dagar. Starten gick från Nynäshamn och de besökte Askö Laboratoriet samt våtmarksprojektet "Initiativ Utö" innan färden gick till Stockholm och Skansen med besök på Baltic Sea Science Center. Deltagarna fick fördjupade kunskaper om Östersjön och dess utsatta och komplexa miljö kombinerat med kunskaper och erfarenheter av ledarskap ombord på en båt. På Briggen Tre Kronor deltog de i såväl att segla Briggen som att bistå vid städning, matlagning, etc.

Ebba tackade för att vi gett henne möjlighet att delta i RYLA 2023. Därefter tackade vi henne för morgonens föredrag.