Publicerad av Louise Adelborg den 11 Sep 2023
Johan Lindell, chef för avdelningen Forskningspolitik på Vetenskapsrådet gav oss en fin presentation över "Vad som händer i den svenska forskningsvärlden"
Anders Kron som för dagen tagit över presidentskapet hälsade alla välkomna. Vi var 21 närvarande varav 4 gäster (1 digitalt). Vi fick en presentation från mässan Allt för sjön i Gustavsberg som var den gångna helgen (fredag-söndag). Totalt hade mässan besökts av 20.000 personer och vår monter hade varit väl bemannad och väl besökt. Frukostmötet gav de som bidragit till arrangemanget en varm applåd!

Monica presenterade morgonens föredragshållare Johan Lindell som är chef för avdelningen Forskningspolitik på Vetenskapsrådet. Han gav oss en inblick hur det ser ut med den samlade forskningen i Sverige idag.
* Forskning är systematiskt arbete för att ta fram ny kunskap
* Forskningen i Sverige uppgår till 3,4 % av BNP och målet är 4 %. Av detta står den svenska staten för 0,85 %
* 90.000 personer i Sverige som har forskarutbildning (doktorerat) är aktiva och av dessa är 70.000 inom näringslivet.
* Sverige står för 1 % av den samlade forskningen i världen

Johan berättade att den kvalitets parameter som är av mycket stor betydelse inom forskningen är "Citeringsgenomslaget" dvs i vilken utsträckning forskningen blir publicerad. Det är en nyckel för finansiering. Sveriges forskare är inte så bra när det gäller publiceringar. Vetenskapsrådet är finansiär av mycket av dagens forskning, framför allt den sk oberoende forskningen.

Monica tackade av Johan med klubbens gåva med poliodoser.