Publicerad av Jan Rudberg den 22 Mar 2024
Fascinerande föredrag om vår hjärna och dess åldrande av Rolf Oxalaryd.
Ovan syns Johan, Kerstin och Per-Ola i full "action" vid de praktiska övningar som följde den mer teoretiska inledningen.
Medförande extra strumpor träffades klubbmedlemmar, distriktsguvernör Hannele och gäster (intercitymöte).

Efter sedvanlig inledning med närvaro och skryt (dock inte sång) släpptes Rolf Oxalaryd fram på scenen, en riktig entertainer visade det sig.
Han berättade först kortfattat om hjärnans funktion och alla miljarder nervceller samt deras ihopkoppling, vilka tyvärr försämras med åldern, men kan tränas så att de funkar lite bättre och längre! Nu blev alla åhörare mycket intresserade!! Efter denna introduktion vidtog övningar.

Rolf sade till oss att kasta ihoprullade strumpor till varandra på kommandon och vilken hand som skulle ta emot. Sedan blev det svårare med böjningar och lyftande av händer och fötter i takt med musik. Slutprovet var att kasta strumpor och göra kroppsrörelser, varvid dock olika riktningar för var kodade på olika sätt.

Slutprovet var att vi skulle kasta strumpor i takt med musik och samtidig följa instruktioner där exempelvis höger olika bilmärken, vänster var olika grönsaker, fram var frukter och bak var byggnader. Djävulskt svårt enligt undertecknad.

Såsom van scenartist uppmuntrade oss Rolf mer än vi var värda. Om vi övar flitigt så kommer vi att kunna hålla seniliteten på större avstånd lovade Rolf. Något hjärntrötta tackade vi Rolf med en varm applåd.

Vid tangenterna satt Jan Rudberg