Publicerad av Anders Tihkan den 13 Oct 2023
När reflekterade du senast om din upplevda position i spänningsfältet mellan värdesystemen rationalitet - auktoritet - mystik - kärlek? Hur balanserar de när du deltar i klubbens frukostmöten och projekt?

Dagens tjänstgörande president Ami berättade bl a om att Briggen-bolaget har gått i konkurs, ett typiskt offer för pandemin som innebar underhållskostnader men inga intäkter.
  • Lennart har blivit både morfar och med hus på Gotland.
  • Ami gav ett kort referat av Bengt Westerbergs föredrag för "Välkommen Värmdö" om Demokrati, Rättvisa och Integration, vilket lyfte fram invandrarnas positiva betydelse för samhället.
  • Tomas påminde om Gustavsbergskörens konsert Smoke Rings, lördag 21 oktober.
Dagens föredragshållare är professor emeritus i organisationsetik (Handelshögskolan), vår egen medlem, past president m m Tomas Brytting.

Det är viktigt att kunna se en djupare mening med sitt arbete! Vilka förväntningar har du på organisationen som du arbetar i, eller på föreningen som du är medlem i? Tomas forskning har landat i fyra värdesystem:

1. Rationalitet är ett värdesystem som fokuserar på objektiva mått, tydliga definitioner och effektivitet. Det betonar att beslut ska fattas med klarhet och att organisationen ska vara planerad och effektiv för att uppnå sina mål.

2. Auktoritet handlar om tydlig maktstruktur och beslutsfattande. En organisation behöver tydliga hierarkier och mandat för att undvika förvirring och ineffektivitet. Auktoritet kan också vara kopplad till att nå mål och upprätthålla regler.

3. Mystik handlar om att se det djupare och mer meningsfulla i organisationen som inte alltid kan förklaras rationellt. Det inkluderar intuition och känslor som inte nödvändigtvis kan uttryckas med ord. Mystik kan ge organisationen en djupare mening och identitet.

4. Kärlek representerar i bred bemärkelse omsorg om människor, uppmuntran och att vara en del av ett sammanhang. Det handlar om att inte bara vara effektiv, utan också att stödja och bry sig om varandra. Kärlek är en viktig komponent för att skapa en meningsfull och trivsam arbetsmiljö.

En tänkvärd illustration till det fjärde värdesystemet är citatet från Dr Glas:

Tomas har haft workshops i många olika typer av organisationer. Både organisationer och individer kan ha olika betoning på dessa värdesystem och att det är viktigt att förstå och balansera dem för att skapa en framgångsrik och välmående organisation.

Sammansättningen av individer med avseende på bland annat yrke, utbildning, kön påverkar hur dessa värdesystem uttrycks och tolkas på olika arbetsplatser, i föreningar osv.

Programmakare Per-Ola avtackade Tomas med välförtjänta 90 doser poliovaccin.

Vid pennan
eder vikarierande mötesreferent