Publicerad av Anders Tihkan den 05 May 2023
Molnet kan tillhandahålla komplexa och datatunga tjänster som inte ryms i en mobiltelefon. I offentliga sektorn finns stor potential för bl a AI-stödd service till medborgarna och några kommuner använder tjänsterna redan. Men läs också om att AI-assistentens akilleshäl är avslöjad.

Presidenten Anders K hälsade välkommen med att konstatera att det idag är Gotthard som har namnsdag och det som vanligt inte finns någon sådan i klubben. Idag det den 5 maj som är flaggdag i många europeiska länder eftersom man högtidlighåller frigörelsen från den tyska ockupationen under andra världskriget

Vi konstaterade att vi var totalt 22 närvarande varav 4 online. Vi applåderade som vanligt för våra 5 gäster

Dagens skryt:
  • Göran berättade om att Berit fått en plats på Ljung.
Anders och Per informerade om ett möte i ”presidentrådet” där vi behandlat förslag om vision och verksamhetsplan för nästa rotaryår. Ami informerade om läget i ”integrationsprojektet” och att hon tar en välbehövlig sommarsemester.

Wanja informerade om studiebesöket på MycoMines pilotanläggning på Resarö den 1 juni.

Därefter var det dags för Anna Stackelberg Broms att berätta om Google i molnet:
  • Anna har gått på KTH, varit programmerare, arbetat på Accenture och är numer ansvarig för offentlig sektor på Google.
  • AI är inget nytt för Google och man är en gigant på området med 8 tjänster och en miljard användare, vilket delvis beror på att företaget är en bra utvecklingsmiljö.
  • Mobilt användande av AI kan inte ske utan molntjänster.
  • Google ligger i framkant på miljöområdet och kommer 2027 att endast använda grön el.
  • AI möjliggör användning av ostrukturerade data.
  • Utvecklingen har gått från automativ användning av AI till generativ.
  • Ett aktuellt exempel på tillämpning av stora mängder data är riskhantering.
  • Etiken är viktig och där kommer också de säkerhetspolitiska avvägningarna in.
  • AI förstår inte ironi, men kan skriva ett bokmanus, analysera bilder och programmera.

Vid penna och tangenter
Anders K & Anders T

AI i praktiken

För att klubbwebbens läsekrets ska få pröva på AI utan att anstränga sig, ställde eder klubbsekreterare senare en fråga till ChatGPT som genast returnerade ett troligen fullödigt och korrekt svar (det tog sammanlagt högst 10 sekunder).

Fråga: Hur arbetar Google med AI?

Svar från ChatGPT: Google är en av de största företagen som arbetar med artificiell intelligens (AI). De använder AI för att förbättra sina produkter och tjänster, som sökmotorer, röstassistenter, översättningsverktyg, och många andra. Nedan följer några exempel på hur Google arbetar med AI:
  1. Deep Learning: Google använder djupinlärningstekniker, som är en typ av maskininlärning, för att träna modeller för att identifiera mönster i stora datamängder. Dessa modeller används för att förbättra Googles tjänster, inklusive röstassistenter, bildigenkänning, och automatisk översättning.
  2. Neurala nätverk: Google använder också neurala nätverk, som är en typ av AI-algoritm som efterliknar hur hjärnan fungerar. Dessa nätverk används för att förbättra Googles tjänster, inklusive sökmotorer och bildklassificering.
  3. TensorFlow: Google har också utvecklat ett öppen källkod-ramverk för maskininlärning som heter TensorFlow. TensorFlow används både internt av Google och av externa utvecklare för att skapa AI-modeller.
  4. Google Brain: Google har en forskningsavdelning som heter Google Brain, som fokuserar på forskning inom AI. Google Brain har gjort viktiga bidrag till områden som djupinlärning, neurala nätverk och naturlig språkbehandling.
  5. Datainsamling: Google samlar in stora mängder data från användare över hela världen, vilket ger dem tillgång till enorma datamängder att använda för maskininlärning och AI-forskning. Google har också etiska riktlinjer för hur de hanterar användardata för att skydda användarnas integritet och personliga integritet.
Sammanfattningsvis arbetar Google med AI genom att använda tekniker som djupinlärning och neurala nätverk, utveckla ramverk som TensorFlow, bedriva forskning inom Google Brain, samla in data och ha etiska riktlinjer för att hantera användardata.

Analys

Det såg väl bra ut?

Men i svarets tredje ord upptäcker vi AI-assistentens akilleshäl: fel genus för "företag". Är det så svårt med genus, kanske har AI-assistenten inlärningssvårigheter på detta område? Sålunda inser vi att denna ofärdighet kan medföra pikanta problem i vardagsbestyren:

Slutsats: Tro inte att AI kan lösa alla problem! (Ännu)