Publicerad av Ami Flood den 25 Feb 2022
Josefin är bostadsutvecklingschef på Ikano Bostad. Hon kom till oss för att berätta om Ikano Bostads satsningar i Gustavsberg.

Här en bild på de flexibla väggar som skapades i några av bostäderna i Gustavsberg.
Anteckningar från fredagsmöte 25 februari 2022

Deltagare: totalt 26 personer - zoom 7 deltagare och 19 i lokalen, varav två gäster

Namnsdag: Sigvard - betyder segerns väktare

Händelser: 1940 hade de nordiska länderna ett möte i att vara neutrala i kriget. Någon månad senare invaderades både Danmark och Norge av nazityskland. 1963 släpptes Beatles första singel - Please please me. 1873 föddes Caruso och 1943 föddes George Harrisson.

Faktoid: Att Ryssland fastställer för några dagar sedan att de inte har intentioner att inta Ukraina.... (en sorgens dag den 24 februari!)

Skryt: Ami berättar att medlemskommittén(inkl Ingrid och Dennis) nu tagit fram och distribuerar ett vykort till ca 50 nyinflyttade till Värmdö om att besöka klubben.

Information: Ami uppmanar fler att delta i läxhjälp och språkcafé på måndagar respektive tordsdagar.

Lennart presenterar vår föredragshållare Josefin Wikström.

Föredrag:

Josefin har en bakgrund som samhällsvetare från KTH och brinner för samhällsutveckling. Hon berättar om Ikano Bostad som ingår i Ikano Group - ägda av bröderna Kamprad. Företagen har med sig värderingar från Ikea så deras motto är att "Förenkla livet för många människor" - och viktigt är också att jobba med justa villkor. Verksamheten i Ikano Bostad har en omsättning på ca 3,5 miljarder, 441 medarbetare och just nu en produktion av 1516 bostäder. De har såväl vårdboenden, hyresrätter som bostadsrätter.

I Gustavsberg startade de 2014 och har nu producerat eller på gång att producera sju kvarter i Porslinskvarteren. Före 2019 hade få bolag funderingar på hållbarheten med att producera bostäder i betong men sedan krisen på Cementa så har många tänkt om och förändrar byggandet så att man minskar användningen av traditionell betong. Exempel är kvarteret Forma i Porslinskvarteren där husen är en träkonstruktion - detta mycket p g a att byggnaden står på det gamla garaget som man beslutade sig för att behålla istället för att riva och göra nytt. Då måste bostaden vara lättare än en betongbyggnad för att hålla för trycket mot garaget.

Ikano har också jobbat med flexibelt boende som t ex de flexibla väggarna i några av bostäderna - som gör det möjligt att skjuta fram en vägg för att skapa ett extra rum, som sen kan skjutas in när det inte längre behövs. De har också smart el - vilket innebär att elen går i en skena längs golvet som gör det möjligt att ha sina eluttag var man önskar längs golvet.

Alla bostäder Svanen certifieras numera. Ikano Bostad har ambitionen att vara klimatneutrala till år 2030 vilket är i framkant eftersom det kommer en lag om att alla ska vara det tills år 2045.

I Gustavsberg bostäder har man köpt rättigheterna till Stig Lindbergs olika kända porslinsmönster vilket gör att man i entréerna på varje hus kan kakla med de mönstren - varje hus har sitt unika mönster. Kvarteren har också namn som kopplar an till porslinsfabriken; Dreja, Forma etc.

Föredraget avslutades med att Josefin tilldelades vårt diplom om Polio Plus, vilket hon uppskattade stort. En frågestund följde.