Publicerad av Louise Adelborg den 02 Feb 2024
Det finns barn som blir utan julklappar på julafton. Liza och Petra startade julklappshjälpen för 6 år sedan och deras motto är "Ingen kan göra allt men alla kan göra något".
President Sven hälsade alla välkomna. Vi var 21 närvarande denna morgon.

Dagens skryt;
Louise  -  Påbörjat uppdrag som volontär inom ramen som kyrkorna på Värmdös "Skafferiet". Verksamheten drivs av Gustavberg-Ingarö församling. Skafferiet ger personer med låg inkomst möjlighet att handla butikerna på Värmdös "matsvinn" till ett betydligt lägre pris.
Sten  -      Marknadsförde fin lägenhet i Gustavsberg som är till salu
Gujje  -    Berättade om sitt och Svens besök på "danspalatset Nalen" i måndags. Mycket nöjda!
Sven  -     Berättade att vår klubb deltagit i Hållbarhetsmässan som hölls i lördags samt visade barnbok gjord av Lasse Åberg som vi kan sälja på mässan "Allt för sjön"
Dennis  -  Rapporterade om reportage i Nacka Värmdö Posten om "Bosses backe" som har sitt namn efter Bosse Hansson.

Jenny presenterade dagens föredragshållare Liza Lövén och Petra Lindwall från Julklappshjälpen. Julklappshjälpen är en ideell grupp som startades 2018. Liknande verksamhet finns i många kommuner men är lite olika utformade. Målet är fokus på barnets önskemål, skapa mervärde och trygghet. "Alltid utgå från barnet och dess önskan"!

Första året delade de ut 40 klappar till barn i 18 familjer och förra året hade verksamheten växt till 284 klappar till 40 familjer. Julklappshjälpens Facebook grupp har 2.350 medlemmar idag. De har många lokala sponsorer. De familjer som vill få möjlighet att ta del av Julklappshjälpen skriver brev/ansökan och sedan blir de uppringda. Varje barn får önska sig tre julklappar varav maximalt ett presentkort. Paketinslagningen sker gemensamt och sedan kommer familjerna, en familj i taget, och hämtar sina paketen.

Petra berättade slutligen också att en ny stiftelse som bildats av familjen Fransson (Frentab) här på Värmdö. "Ett hjärtligt Värmdö" är stiftelsens namn. Målet med verksamheten är att genom samordning av kommun, näringsliv och lokalbefolkning ge förutsättningar att skapa en meningsfull fritid för barnfamiljer på Värmdö som lever i ekonomiskt trångmål

Liza och Petra avtackades med sedvanligt poliovaccin diplom.