Publicerad av Louise Adelborg den 20 Oct 2023
Intercitymöte med Klubbarna i distrikt 2370 och Rotary International Director Valerie K Wafer ansvarig för frågorna "Mångfald, jämlikhet och inkludering"
Klubbens president Sven hade denna morgon glädjen att hälsa, förutom de egna medlemmarna, även ett flertal Rotarianer från andra klubbar välkomna inklusive Rotary International Director Valerie K Wafer samt distriktsguvernör Hannele Sjö. Totalt närvarande var 30 personer varav 9 digitalt. Vi inledde morgonen med att sjunga vår "klubbsång".

Valerie K Wafer berättade att hon suttit i Rotary Internationals styrelse under 2 år och detta var under pandemin varför det blivit mycket tid som hon suttit hemma framför datorn med uppkoppling till olika möten. Idag sitter hon i några Rotary kommittéer och hennes fokus är på området "Mångfald, jämlikhet och inkludering. Frågor som hon brinner för och arbetat mycket med IRL under de 25 år  som hon och hennes make drev en restaurangkedja i Toronto. Hur kan Rotary stödja klubbar och medlemmar inom dessa områden? För det viktigaste inom Rotary är definitivt de lokala klubbarna och deras arbete. Det framförde hon med emfas.

Det är centralt att alla ska få vara sig själva och vara välkomna precis så som de är. Ofta behöver klubbarna arbeta med att nå fram här. Valerie har jobbat med frågorna under tre år vilket bland annat resulterat i att det finns mycket underlag och utbildningsmaterial som klubbarna kan använda för att "utveckla sig" och verkligen komma igång med att arbeta med mångfald, jämlikhet och inkludering.

En kort diskussion följde rörande problemet med de höga medlemsavgifterna vilket kan bidra till att det kan vara svårt för många att bli medlemmar i Rotary.

Valerie tackades med de sedvanliga 90 doserna polio vaccin.

Se föredraget här: