Publicerad av Louise Adelborg
Distriktsguvernör Hannele Sjö besöker klubben och informerar om sitt uppdrag och de prioriteringar och kommande satsningar distriktet har.

President Sven välkomnar alla denna rätt mörka och regniga morgon. Totalt är vi 22 närvarande varav två gästande Rotarianer. På torsdag kvällen hade klubben styrelsemöte och Sven ger oss en kort rapport.
- Nästa möte fredag 3 november ställs in. Det är Alla helgona dags afton.
- Styrelsen behandlade ett förslag till revidering av stadgarna, där bland annat kravet på närvaro registrering tas bort. Förslaget kommer behandlas på årsmötet.

Sven skröt om den fantastiska frukostgruppen vi har förmånen och glädjen att ha! Samt att det varit en mycket bra distriktskonferens med många deltagare från klubben. Dan passade också på att särskilt lyfta fram Dans utomordentliga insatser i frukostgruppen.

Därefter sjöng vi "Rotary sången" tillsammans.

Hannele Sjö inledde med att berätta att hon är guvernör för distrikt 2370, dvs det distrikt som vår klubb tillhör. Men nästa år, från och med juli 2024, kommer vi ingå i det nya betydligt större distriktet 2405. Det nya distriktet består av klubbar från Värmdö Skärgård Rotaryklubb i norr ner till klubbarna i Kalmar och Öland samt klubbarna i Lettland. Hon berättade också helt kort om sin egen bakgrund.

Rotary har en sk "RI Action Plan" med fyra rubriker; Öka vår påverkan, Öka vår räckvidd, Förbättra medlemmarnas engagemang och Öka förmågan att anpassa oss.

Årets tema är att "Inge hopp i världen".

Hannele gav oss också exempel på bra initiativ/idéer som klubbar kan arbeta med:
- Vänskapsbänkar där de som vill kan träffa nya bekanta och vänner. Detta som en led i att motverka ensamhet. Här lyfte Hannele speciellt fram vikten av att vi följer upp när medlemmar i klubben inte kommer!
- Pappa Plus projektet. Att Rotary medlemmar i olika delar i landet "utväxlar tjänster" sinsemellan genom att besöka varandras anhöriga där de själva bor. Detta som en "tjänst" till någon som har svårt att besöka sin pappa, faster, osv.

Sven avtackade Hannele med den traditionella gåvan på totalt 90 doser polio vaccin.