Publicerad av Louise Adelborg den 15 Mar 2024
Vd i Nyföretagarcentrum Sverige, Harry Goldman, presenterar föreningen samt betydelsen för vår kommun och för Sverige med nyföretagande. Harry är bosatt på Värmdö.
President Sven hälsar alla välkomna. Vi är totalt 23 närvarande, varav 1 digitalt.

Skryt:  Wanja skröt om hur snabbt hon och hunden hade sprungit för att undkomma älgko med två kalvar härom kvällen!
            Per-Ola skröt om sin son som avslutar sin utbildning på Elektro på Tekniska Högskolan med A i alla ämnen. Han har fått flera      anbud om jobb!
            Ami skröt om sin son som deltar i årets "Robinsson" - Bänka er framför TV:n på söndag kl 21.00!
            Per B skröt om att han varit i Nice och sett en helt fantastisk uppsättning av "Madame Butterfly" på Operan!

Sven berättade att "Allt för sjön" nu pågår och i Rotary montern bidrar 104 Rotary medlemmar från 17 klubbar med att för ut vårt budskap om att "Rädda Östersjön" (på ett rullande schema). Det har varit stor åtgång på de böcker vi säljer.

Nästa fredag kommer det vara ett mycket bra föredrag "Träna din hjärna" med Rolf Oxalaryd. Sven rekommenderas då alla att passa på att ta med en vän på frukosten. Frukosten är förlängd med en halvtimme.

Anders B presenterade Harry Goldman från Nyföretagarcentrum Sverige välkommen. Han inledde med att berätta att nyföretagandet på Värmdö ökat under många år. Däremot så ligger nyföretagandet i Sverige under medium mot andra länder inom EU. Verksamheten inleddes 1985 samtidigt som entreprenörer inom främst Tech branschen började etablera sig i Silicon Valley. Företagarklimatet i Sverige var inte detsamma som i USA på den tiden.

Harry berättade om att Nyföretagarcentrum var delaktiga i att hjälpa de som ville starta eget när de blev arbetslösa i Ronneby/Blekinge i samband med att Kokums la ner sin verksamhet. De har därefter haft en viktig roll på andra bruksorter där det skett nedläggning av stora företag.

En viktig del är allt det ideella engagemang som människor bidrar med till Nyföretagarcentrum, genom att ställa upp som mentorer, dela med sig av sina nätverk etc. Harry uppmanar oss att ställa upp med vår kunskap och bli mentorer och påpekar att det är centralt för att vi ska få livskraftiga företag. I det svenska samhället har det skett en stor förändring och det är många som vill starta företag idag. Nyföretagandet har ökat väsentligt.

Anders B tackade av Harry med sedvanligt poliodiplom.