Publicerad av Anders Tihkan den 06 Oct 2023
Ju äldre man blir desto fler år totalt förväntas man leva - så hur ska vi tänka, hur maximera pensionsutfallet? Spara i madrassen eller planera pension som proffsen?

President Sven hälsade alla välkomna och aviserade storfrämmande om två veckor, 20 september kommer nämligen Valarie K. Wafer med maken Mark på besök till just vår klubb innan hon på helgen deltar i distriktskonferensen. Valarie kommer som representant för Rotarys världspresident, hon har varit Director och Vice President i RI-styrelsen och tillhör själv Rotary Club of Collingwood-South Georgian Bay. i Ontario, Kanada - alltså också en klubb nära ett stort vatten, dock sötvatten: Lake Huron.

Tomas Brytting gjorde förhandsreklam för Gustavsbergskörens Smoke Rings-konsert 21 oktober. Det blir massor av evergreens, extra förmånligt biljettpris om man beställer genom Tomas.

Funderingarna var många och allas öron var spetsade till det yttersta när vår programmakare Monica presenterade Mattias Munter, pensionsekonom och kommunikationschef på Skandia.

Skandia har varit börsnoterat men är sedan länge ett ömsesidigt bolag, dvs kundägt. Här en tidsresa med Skandia, som visar några exempel på skadeförebyggande arbete i samhället:

Livsstils- och hälsoförbättringar ökar vår livslängd, men ställer högre krav på pensionskapital som behöver räcka under en längre tid än förut. Vi kommer att se ökat behov av en jämn pension under en längre tid, ja faktiskt hela livet. En vanlig missbedömning är att ta ut mer pension under de första 5-10 åren, eftersom man tror att sen behöver man inte lika mycket. Då gör man FEL säger Mattias: vikten av att när man går i pension göra en långsiktig pensionsplanering kan inte underskattas. Tänk inte bara konsumtion som den ser ut så länge man är frisk: nöjen, resor etc, utan tänk också vård- och omsorgstjänster. Mattias menar att kostnaderna för konsumtion är någorlunda jämnt fördelade under pensionärslivet, men är olika inriktade.

Mattias grundrekommendation: Planera och lägg den den ekonomiska grunden för ett långt, aktivt liv! Gör en plan som räcker livet ut!

För dem som idag befinner sig mitt i livet kommer boendekostnaderna, pga högre belåning och högre räntor idag jämfört med tidigare generationer, att ta en större andel av det ekonomiska utrymmet. Senare inträde i arbetslivet påverkar pensionen eftersom intjänandetiden minskar. Sverige sticker ut med högsta examensåldern i västvärlden för akademiker, se Skandias rapport Akademikernotan.

Placeringsutsikterna: "Fortsatt optimism men för tidigt att fira". Sannolikheten för en mjuklandning i USA har ökat, tillväxten i USA har varit överraskande stark men Europa visar svaghetstecken. Tillväxten i svensk ekonomi 2023 väntas bli negativ. Kina är förstås ett orosmoln. Högre räntor gör att ränteplaceringar är ett alternativ igen: portföljer med balanserad risk, 60 procent aktier och 40 procent räntor, har över en längre tid varit den mest framgångsrika mixen för avkastning i förhållande till risk. Nu kan den portföljmixen återuppstå som ett riktigt bra placeringsalternativ.

Mattias rekommenderar Skandias rapporter för fördjupning och för att sprida kunskaper om pensioner m m. Den senaste, Pensionspusslet, publicerades så sent som i förra veckan:

Pensionspusslet, Pensionsåldersdilemmat och andra bra rapporter finns på

Vårt stora nyhetsbrev är bästa sättet att kontinuerligt följa med i allt som rör Skandia:

Marknadsbrev och placeringsutsikter (med möjlighet att prenumerera specifikt på dessa)

Monica tackade Mattias med diplom för 90 doser poliovaccin!

Planera, spara, konsumera, med mera!
önskar eder tillfällige mötesrapportör
Anders (T)