Publicerad av Louise Adelborg den 10 Nov 2023
Rotary Läkarbank i Sverige grundades 1988 av Lars Braw. Verksamheten bedrivs i Kenya och fokuserar på hälso- och sjukvård för familjer.

Morgonens president Ingrid hälsade alla välkomna. Totalt var vi 22 närvarande (3 digitalt) varav 2 gäster.
Dennis lyfte som skryt fram, att det var 60 år + 1 dags sedan Beatles erövrade världen med sin "She loves you".
Wanja påminde om möjligheten att få se "Julius hus" på Södermalm, Torsdag 23 november kl 18.00

Karin Håkansson, generalsekreterare Rotary Doctors Sweden (Rotary Läkarbank), gav oss sedan en fin presentation av deras verksamhet. Deras kansli finns i Holsbybrunn, Vetlanda. Läkarbanken fokuserar sin verksamhet till tre områden i västra Kenya där det finns stora behov av att stärka hälso- och sjukvården för innevånarna. Läkarbankens mål är att förbättra levnadsvillkoren för de som bor i de områden man arbetar i. Befolkningen består främst av boskapsskötare och "dagslönare" med många barn.

De stora problemen är bland annat sjukdomar relaterade till vatten och hygien, brännskador relaterade till att man lagar mat över öppen eld samt undernäring. De har fyra sk Jeeplinjer: Vaccination, Identifikation av undernärda barn, Mödravård kontroll och Preventivmedel. De har tre sk Byprojekt: Vattenprojekt för bättre sanitet, Tandprojekt och Kvinnors rätt till hälsa.

Målet är att genom utbildning och kunskapsöverföring i samverkan med lokala myndigheter bygga upp hållbar hälso- och sjukvård  Arbetet bedrivs lokalt och främst genom lokal personal/volontärer. I byarna utbildas sk Hälsovolontärer som förmedlar kunskapen vidare i respektive by. Läkarbanken skickar årligen ut ca 25 läkare, tandläkare och barnmorskor från Sverige, på 6 veckors uppdrag, för handledning och utbildning till de små sjukhus som finns i regionen. Att överföra kunskap är det centrala.

"Kvinnors rätt till hälsa" är en viktig del av arbetet och utgår från problemen med barnäktenskap, tonårsgraviditeter och kvinnlig könsstympning. Det finns stöd i den kenyanska lagstiftningen i dessa frågor men det är långt mellan lagstiftning och det dagliga livet i byarna ute på landsbygden i västra Kenya.

Läkarbanken är beroende av ekonomiska stöd från Rotaryklubbarna i Sverige. Därförutom får man visst stöd förmedlat från Forum Syd, dvs Sida medel. Den bedrivs i stiftelseform och grundades av samtliga Rotarydistrikt i Sverige. Det är Rotarydistrikten som tillsätter styrelsen för Läkarbanken.

Karin avtackades traditionellt med totalt 90 doser poliovaccin.