Publicerad av Louise Adelborg den 01 Sep 2023
RYLA - Rotary Youth Leadership Award. Med fokus på ledarskap
I ett intensivt ösregn (utanför) var vi denna morgon 15 närvarande på plats varav en gäst. Digitalt deltog Ami samt tre av RYLA deltagarna som befann sig på fullriggaren Af Chapman, Skeppsholmen. Vår president Sven hälsade välkommen och berättade att pga att morgonens föredragshållare meddelat att hon inte kunde komma så skulle vi istället få ta del av erfarenheterna från årets precis avslutade RYLA Baltic Sea 2023.

Sven berättade att det behövdes fler i klubben som ställde upp på helgens "Allt för sjön" i Gustavsberg! Wanja presenterades kommande aktiviteter;
Måndag 11 september   Guidad vandring på Björnö våtmark
Tisdag 14 november      Carl Eldhs Ateljémuseum i Bellevueparken

Årets RYLA samlade 25deltagare, varav 14 kvinnor och 11 män mellan 18-30 år, från 5 länder runt Östersjön. Värmdö Skärgård Rotaryklubb sponsrade en deltagare, Ebba Busk. Syftet med RYLA är utbildning i ledarskap och i år hade det kombinerat med ökade kunskaper om Östersjön, kopplat till projektet "Rädda Östersjön". Utbildningen skedde i samverkan med bl a Briggen Tre Kronor och färden gick från Nynäshamn - Askö (laboratoriet) - Utö (Våtmarksprojekt) och avslutades på Östersjöcentrum på Skansen (Baltic Sea Center - Stockholms Universitet).

Det hade varit fyra mycket intensiva dygn utan alltför många timmars sömn. Miljön på fullriggaren Briggen Tre Kronor bidrog till att verkligen förstärka utbildningen i ledarskap och vikten av samarbete. Alla deltagare, ledare och besättning levde nära varandra och deltog i alla sysslor som att segla Briggen såväl som det dagliga arbetet med kök och städning.

Deltagarna var indelade i tre grupper och ett uppdrag under RYLA var att göra en video sammanfattande de fyra dagarna, varav vi fick se en av dem. Dessutom berättade de tre deltagarna som var på af Chapman kort om sina erfarenheter. Sammanfattningsvis var de mycket nöjda med såväl seglingen, som möjligheten att öka sina kunskaper inom ledarskap och miljön i Östersjön. De tyckte det varit ett tufft och hektiskt program som dessutom gett dem nya vänner. På fredag 22 september kommer vår deltagare Ebba Busk och berättar om sina erfarenheter.

Mycket arbete ligger bakom RYLA och vi tackade Gujje, Sven och Ami för att de med stort engagemang genomfört årets RYLA samt ställt upp som ledare!

Se inspelning av intervjun med tre av deltagarna, samt Guje, Ami och Sven som sammanfattar äventyret (18 min):

Gruppuppgiften att summera RYLA i en video på max fem minuter:

Grupp 3 (filmen som visades under frukostmötet)

Mer info