Publicerad av Anders Tihkan den 18 Nov 2022
Sara Gommel berättade om Svenska Kraftnäts uppdrag, om eldistributionsnätet inom landet, gränshandeln och utmaningar man står inför.

Presidenten Anders K hälsade välkommen med ett konstaterande att det idag är de 18 november och att det är Lillemor som har namnsdag och att Elisabeth har namnsdag imorgon. Det konstaterades att Anders Gullanders fru heter Lillemor, vi har en medlem som heter Elisabeth och Johan och Wanjas hund har födelsedag. Vi applåderade för alla dessa tre.

Historiskt så blev Skåne svenskt första gången den här dagen 1360. Därefter blev det danskt, autonomt och slutligen svenskt igen vid freden i Brömsebro 1658.

Dennis konstaterade att vi var 24 närvarande varav 6 gäster.

Dagens skryt:
  • Anders K konstaterade att klubbmästeriet hade haft en hög aktivitetsnivå i veckan med både besök på Bellman museet i lördags och AW i torsdags.
Dennis informerade om lotteriet med de höga vinstchanserna.

Anders framförde ett tack till ”frukostgänget för deras insats samt en applåd för de fåtal av oss som fortfarande använder namnskylten.

Därefter var det dags för Johan Bellander att presentera dagens föredragshållare Sara Gommel från Svenska Kraftnät:

• Svenska Kraftnät är ansvarigt för transmissionsnätet och ska vara en möjliggörare i omställningen till mer elanvändning, men har också en roll i beredskapen.
  • En uppgift är att upphandla en ”effektreserv” från elproducenter.
  • Myndigheten har en fördubblad investeringsvolym till 2031 framförallt för att bygga nya nät men också för att beta av en befintlig underhållsskuld.
  • Målet är balans i elanvändning mellan produktion och förbrukning i hela landet vid varje tillfälle. Ett hjälpmedel är att göra förbrukningen mer flexibel.

Anders avslutade med att önska alla en trevlig helg.

Vid pennan och tangenterna
Anders K & Anders T