Publicerad av Jan Rudberg den 19 Feb 2021
Vår f.d klubbmedlem Maria Ros-Hjelm berättar om sin resa till att bli generalsekreterare för STF.

Rotarymöte per zoom den 19 februari 2021.

Det rapporteras att det numera kommit in 26000 kr, en notabel uppgång! på vårt katastroffondskonto.

Vi hade nöjet att få besök per Zoom av vår tidigare klubbmedlem Maria Ros-Hjelm, som på sitt vanliga personliga, livliga och kompetenta sätt berättade om vad som hänt sedan hon lämnade oss för fyra år sedan för en man, som tyvärr bodde i norra Stockholm, långt från Värmdö.

Först historien om en bänk! Maria och Lasse träffades första gången på en bänk i Waxholm för cirka 5 år sedan. De "adopterade" bänken och förlovade och gifte sig på den så småningom. Dessutom satte de "olovligt" upp små metallskyltar med sina namn på bänken för att fira dessa viktiga händelser. Nu ville det sig inte bättre än att bänken enligt kommunens planering skulle bort. Då kontaktades Maria vänligt nog av kommunen om saken och det hela slutade med att deras kärlekshistoria blev offentlig och bänken, som flyttats, blev en av kommunens besöksattraktioner. En liten solskenshistoria i coronamörkret!!

Maria lämnade sitt jobb på FRII - frivilligorganisationernas insamlingsorganisation  för ett jobb på STF:s kommmunikationsavdelning. Utmaningen, som vanligt, att öka medlemsantalet, eftersom STF  hade sjunkande medlemssiffror sedan 25 år.

Efter något år blev det klart att dåvarande generalsekreterare skulle avgå och gissa vem som då sökte jobbet. Efter en lång rekryteringsprocess valde styrelsen (förstås) Maria till generalsekreterare våren 2020. Under tiden hade Corona slagit till med full styrka, och som vi har lärt oss via massmedia är besöksnäringen illa drabbad. En flygande start för den nya generalsekreteraren alltså. Allt boende för vintern avbokades och om inget drastiskt gjordes skulle vår kära 135- årliga Turistförening snart gå i konkurs. I mars 2020 månad försvann 50 miljoner i hyresintäkter!

Det är nämligen så att STF framför allt sysslar med boenden och dess ekonomi är helt beroende av uthyrning (samt medlemsavgifter från 66 lokalavdelningsmedlemmar) STF har 44 bemannade fjällstugor och 8 lite större fjällstationer med restaurang m m. All denna bemanning samt administrativ personal måste hanteras i coronakrisen. Många permitteringar och sökande av olika krisstöd blev STF:s nya kärnverksamhet för att få ned kostnader, eftersom intäktssidan försvunnit! Det var krismöten varje dag på STF:s ledning. Den stora frågan var sommarsäsongen, som är extremt viktig för STF. Vad skulle Folkhälsomyndigheten säga ??

Den 4 juni 2020 kom slutligen det efterlängtade beskedet att från den 13 juni kunde folk resa inom Sverige. Hurra! men mycket jobb med att ordna distanserade boenden; tält och hängmattor blev ofta lösningen. Som bekant så reste svenska folket inom landet och ofta ut i naturen i somras, vilket naturligtvis gynnade STF, som kunde täcka upp för de värsta förlusterna under den förskräckliga coronavåren. Slutresultatet för året blev en förlust på bara 5 miljoner, trots ett tapp på 100 milj i minskade intäkter.

Till det goda resultatet trots Corona bidrog stor generositet från gamla medlemmar. Maria blev en kändis på kuppen och fick i TV-soffor berätta om alla fantastiska möjligheter att sommarsemestra i STF:s regi.

Kriser innebär ju möjligheter. STF:s struktur skärskådades och befanns ha onödig hotellverksamhet i storstäder, som nu delvis avvecklas. I stället söks mer genuina mindre boenden i spännande natur runt om i Sverige. Vidare kräver alla stugor kontinuerligt underhåll, men hängivna STF-medlemmar gör allt arbete gratis och STF svarar bara för materialkostnader. Marias största problem tycks ha varit att säga nej tack till 70+ are som absolut ville delta i detta arbete, men fick avvisas p g a smittorisken.

Medlemsantalet i STF har faktiskt stigit i år efter lång nedgång från 242 000 till 258 000 medlemmar, så framtiden ser relativt ljus ut om inte Corona eller något annat sattyg slår till. Den evigt optimistiska Maria tycker att hon har "landat världens bästa jobb" trots att det gångna året måste ha inneburit en fruktansvärd arbetsbörda för henne. Ja, man orkar så länge man orkar! Lycka till med allt Maria!!

Vid tangentbordet Jan Rudberg

Se föredraget här: