Publicerad den 01 Dec 2023
I vårt samhälle med stora förändringar på arbetsmarknaden har arbetsmarknadens parter dvs arbetsgivare och arbetstagare tillsammans byggt upp organisationer vars syfte är att stödja och hjälpa arbetstagare som blir uppsagda eller är i behov av att utveckla sin kompetens för att bli "anställningsbara". En av dessa organisationer är Trygghetsstiftelsen som verkar inom den statliga sektorn.
President Sven hälsar alla välkomna! Denna morgon är vi totalt 27 personer varav 2 digitalt.
Johan Bellander skryter med att Wanja tagit tag i frågan "uppiggning skrytgris" och utvecklat underlag som underlättar för oss att när vi skryter också fullgör vår plikt och matar grisen!
Johan Broms informerade om att Grantomta kiosken stängt för gott. Dessutom har han varit på konsert i Högalidskyrkan anordnad av några Rotaryklubbar. Den var mycket bra och totalt hade klubbarna genom konserten samlat in 170.000 kronor till Världens Barn/Ukraina.

Vi kommer alla få en anmodan via mail att stödja Rotarys insamling till Ukraina genom att ge en julgåva!

VD för Trygghetsstiftelsen, Hillevi Engström, började dagens föredrag med att berätta att hon bor på Myttinge och älskar Värmdö. Hon har en bred bakgrund och har bland annat arbetat som polis och arbetsmarknadsminister. Trygghetsstiftelsen är en del av den svenska partsmodellen som har sin grund i kollektivavtalen och ger oss i Sverige en stabil arbetsmarknad. Den svenska partsmodellen bidrar också till att vi är duktiga i att ställa om när det sker förändringar på arbetsmarknaden.

De fackliga- och arbetsgivarorganisationerna har startat sk trygghetsorganisationer inom olika sektorer på arbetsmarknaden t ex Trygghetsrådet inom privat sektor, TRS inom ideell sektor etc. Trygghetsstiftelsen har funnits i 30 år och verkar inom den statliga sektorn. Dess uppgift är att stödja och hjälpa anställda inom statlig sektor som blir uppsagda, så att de kommer tillbaka ut på arbetsmarknaden och vidare i arbetslivet.

Nu pågår stora förändringar inom statlig sektor genom krav på effektivisering/besparing där t ex myndigheter med färre än 100 anställda ska slåss ihop till större enheter. I samband med detta sker också en hel del uppsägningar. Här kan Trygghetsstiftelsen med hjälp av en mängd verktyg de har att tillgå till stödja och hjälpa uppsagda personer.

Sedan förra året så har vi ett nytt omställningsavtal som ger arbetstagare större möjligheter än tidigare att få kompetensutveckling. Detta möjliggjordes genom förhandlingar mellan parterna och innebär en viss försämring av LAS reglerna för arbetstagarna men i gengäld förbättrade möjligheter till kompentensutveckling.

Hillevi Engström tackades av med sedvanliga 90 poliodoser av Per Ola.